Kampen om opmærksomheden er benhård i forbrugerens digitale postkasse, og derfor findes der et hav af artikler om e-mail marketing derude. Blandt andet med undersøgelser, fakta, data og viden om, hvad det perfekte nyhedsbrev skal indeholde, og hvornår det skal sendes ud. Men, passer de data nu også på netop jeres målgruppe, branche og produkt? Eller, er der bestemte tendenser inden for jeres branche, I bør tage højde for?
E-mail marketing er en velbenyttet disciplin for mange virksomheder, og kampen om de høje åbnings- og klikrater er hård. Vil I sælge produkter, dele viden, fundraise eller yde en god service på anden vis, er e-mailen nemlig et effektivt redskab.
Vi har kogt vores mange års erfaring med e-mail marketing ned til to fokuspunkter, som I skal mestre, hvis I vil opnå succes med jeres e-mail marketing: Relevans og timing.
Tilpas indholdet til målgruppen
Hvis I ønsker højere åbnings- og klikrater, er indhold med relevans for modtagerne et absolut must. Især egne data er et godt udgangspunkt for at sætte sig i modtagernes sted og skabe vedkommende content, der ræsonnerer hos modtagen. Det kan være data fra jeres CRM-system, sociale medier, website, kundeservice eller andre interne kilder, som er med til at belyse forbrugerens adfærd. For eksempel oplysninger om demografi, købshistorik, interesser eller konkrete oplysninger om forbrugernes adfærd på nettet.
Hvornår er de online? Hvilke sider besøger de, og hvor længe læser de indholdet på hjemmesiden? Hvad er bounce-raten, og hvilket indhold genererer flest klik? Denne viden er værdifuld og kan bruges til at justere jeres e-mail marketing-strategi, så I rammer målgruppen lige på kornet.
Jeres produkter eller ydelser er naturligvis også afgørende for, hvordan strategien skal sammensættes og eksekveres. Uafhængigt er det dog altid effektivt at starte med en fængende emnelinje og afslutte med en uimodståelig call to action.
Ram forbrugeren i det rette øjeblik
Én ting er målrettet og vedkommende content. Én anden er god timing. Sender I jeres nyhedsbrev til forældre med små børn i ulvetimen, ryger e-mailen sandsynligvis i den virtuelle skraldespand, mens studerende formentlig heller ikke tjekker mailboksen midt i happy hour fredag eftermiddag. Derfor er det essentielt at have styr på målgruppen og ramme den på det helt rette tidspunkt.
Hvis I har brug for hjælp til at mestre e-mail marketing, kan I kontakte os her.