Nyt år, samme strategi… Eller? En opfordring til omtanke, inden plejer overtager det daglige arbejde med kommunikation
Kalenderen siger 2020, og det er tid til at definere årets målsætninger i kommunikationsstrategien for 2020.
Skal kommunikationsstrategien for 2020 være året, hvor I indgår et samarbejde med influencere, eksekverer en engagerende SoMe-kampagne, udarbejder en kundeanalyse eller sætter ord på jeres arbejde med bæredygtighed gennem en grundfortælling?
Som kommunikationsbureau har vi gode erfaringer med alle de ovenstående indsatsområder. Vi kan også tilbyde en revidering af webtekster ud fra de nyeste SEO-principper, systematisk PR-indsats som understøtter kunderejsen, en ny profilvideo, der kan synliggøre jeres stærke virksomhedskultur eller mange andre aktiviteter, der alle sammen kan skabe stor værdi for jeres virksomhed. Værktøjskassen er fyldt med redskaber, og der kommer hele tiden nye til. Men det er en fejl at vælge værktøj, inden man har defineret målet.
Det ville uden tvivl være skønt (og gøre mange menneskers arbejde nemmere), hvis der fandtes et superværktøj med en one size fits all-tilgang, der kunne garantere succes og synlighed overfor alle målgrupper på én gang. Men det findes ikke.
Omtanke bliver aldrig et sexet buzzword. Men det er nødvendigt med omtanke, inden nye aktiviteter sættes i gang. For sandheden er, at succesen ligger i konceptet, og det er bestemt heller ikke sexet at fyre hele årets budget af på fejlskud.
Lad kommunikationsstrategien for 2020 skabe retning og synergi
Før I beslutter, hvilke redskaber I vil bruge, er det vigtigt at identificere og prioritere årets målsætninger. Først når målsætningerne er på plads, kan aktiviteter og kanaler fastlægges i en kommunikationsstrategi.
Følgende fire spørgsmål kan hjælpe jer med at fastlægge årets målsætninger:
- Hvilke strategiske målsætninger er de vigtigste for 2020? Salg, trivsel, rekruttering eller noget helt fjerde?
- Hvilken feedback giver sælgere og andre, som er i løbende dialog med kunderne?
- Hvilke aktiviteter skabte størst intern stolthed sidste år?
- Hvilke aktiviteter leverede ikke et tilstrækkeligt udbytte i forhold til indsatsen?
De ovenstående spørgsmål skulle gerne udstikke en retning og bidrage til at sikre fundamentet for en prioritering af aktiviteter. Det kræver naturligvis svar på en række andre spørgsmål også, men de fire spørgsmål er en start.
Når svarene er på plads, er det nemmere at vurdere, om en given aktivitet bidrager til, at virksomheden rykker et skridt nærmere årets målsætning. Det er nemlig langt fra alle aktiviteter, der trækker i den rigtige retning og skaber lige stor værdi. Det hele afhænger af målet og konteksten.
Hvis det stadig er en udfordring at skabe retning og udvælge de aktiviteter, der skaber størst effekt, så opfordrer vi jer til at udarbejde en kommunikationsstrategi. Med en kommunikationsstrategi sparer I desuden både tid og penge. Læs med nedenfor, og bliv klogere på hvorfor.
Vil I have en evaluering af jeres kommunikationsindsats?
Vi tilbyder at udføre et gratis kommunikationstjek med en hurtig gennemgang af jeres eksterne digitale kommunikation med henblik på at identificere mulige uindfriede potentialer.
Det hele samles i PDF-form med forslag og anbefalinger, så I får et kvalificeret grundlag for at udstikke kursen for kommunikationen i 2020. Bestil et kommunikationstjek lige her.
Det korte svar:
- For at udnytte de enkelte kommunikationsaktiviteter optimalt og få mere effekt for pengene
- For at understøtte realiseringen af organisationens udvikling og målsætninger
- For at sikre en klar sammenhæng mellem hvad I siger, og hvad I gør
Og så det lidt længere svar:
Effekten af kommunikation er mere end summen af de enkelte kommunikationsaktiviteter. Strategien skærper kommunikationen og giver den retning og indhold, så den bedst muligt understøtter virksomhedens udvikling. Den hjælper projekter til en smidig gennemførelse eller profilerer virksomheden i en positiv retning, som smitter af på medarbejdertilfredsheden og skaber en bedre kundeservice i sidste ende.
En kommunikationsstrategi skaber balance mellem, hvem I er, hvad I gør samt hvordan I fremstår i medierne og i anden kommunikation til medarbejdere. Samtidig sikrer strategien, at kommunikationen spiller på alle relevante medietangenter med jeres gode historier.
Har I styr på jeres grundfortælling?
Der opstår både sød musik og synergi, når kommunikationsstrategien kobles med en grundfortælling. De to redskaber komplimenterer hinanden og sikrer tilsammen, at målgruppen bliver mødt med de rigtige budskaber. Hver gang.
Grundfortællingen fortæller den grundlæggende historie om organisationen og jeres arbejde. Det skaber tryghed, når alle ved, hvad I arbejder hen imod, hvordan I gør det og hvorfor. Fælles identitet og forståelse gør det nemmere at kommunikere enslydende fra hele organisationen.
For at kommunikere effektivt er det nødvendigt at kende målgruppen indgående. Hvad er vigtigt for målgruppen i deres personlige liv og hverdag? Hvilke filtre hører de budskabet igennem? Baggrundsstøjen uden om selve budskabet skal nemlig tages med i betragtning og tages alvorligt for at kunne vurdere, hvordan og hvornår kommunikationen rammer plet og gør størst indtryk. I en grundfortælling er en kundeanalyse derfor en fast del af processen.
Vil du læse mere om grundfortællinger? Læs mere om, hvordan møbelfabrikken Farstrup Furniture fik intern og ekstern retning på arbejdet med en turn around her, eller hvordan AVK fik sat ord på koncernens arbejde med bæredygtighed og verdensmålene i en grundfortælling her.
Er du nysgerrig på yderligere indspark til arbejdet med kommunikation?
På vores blog kan du dykke ned i flere indlæg og blive klogere på, hvordan du får den største effekt ud af arbejdet med kommunikation. Læs for eksempel:
4 overbevisende grunde til at vælte siloerne
Tag kontrollen over jeres nyheder med en story-hunt
Skyd genvej til målet med strategisk kommunikation
Et anderledes nyhedsbrev
Vil du modtage værdifuld viden og dybdegående research om kommunikation direkte i din indbakke?
Så meld dig til vores nyhedsbrev lige herunder: