Styrket rekruttering og højere trivsel med employer branding
Kampen om kvalificeret arbejdskraft har aldrig været hårdere, og det lider mange danske virksomheder under. Og ofte er det med god grund. I mange virksomheder fylder kommunikation om produkter, service og projekter nemlig fejlagtigt mere end historier om de medarbejdere, der gør det hele muligt. Heldigvis er det noget, som employer branding kan ændre på.
Hvad er employer branding?
Employer branding går kort fortalt ud på at markedsføre en given virksomhed som værende attraktiv for at tiltrække og beholde dygtige medarbejdere. Men der er også andre fordele ved employer branding:
- Flere kvalificerede ansøgere
- Færre fejlrekrutteringer
- Lavere omkostninger ved ansættelser
- Øget tilfredshed blandt medarbejderne generelt
- Øget begejstring og stolthed over arbejdsplads
Med andre ord er fordelene mange, og derfor kan det altid betale sig at arbejde med employer branding i en virksomhed.
Employer branding er en del af vores DNA
Ikke to virksomheder er ens, og derfor kan employer branding ikke sættes på formel. For nogen er rekruttering af nye medarbejdere gennem en personbåret SoMe-kampagne den rette løsning. For andre går vejen til større intern stolthed og begejstring gennem positiv medieomtale.
Hvordan arbejder man med branding af sine medarbejdere?
Det giver ikke mening at vælge værktøj, inden man har defineret målet. Men, når målet er fastsat, kan nogle af de følgende kommunikationsaktiviteter måske sættes i spil:
- PR
- Content om medarbejderne på sociale medier
- Opdatering af hjemmeside
- Spalteplads i nyhedsbrevet
- Video-branding
- Reviderede jobannoncer
Vi træder fire skridt tilbage fra planlægningen af konkrete historier og mulige medier, når vi tilrettelægger det optimale arbejde med employer branding.
I Kragelund Kommunikation arbejder vi ud fra overbevisningen om, at kommunikation handler om mennesker. Det fokus har vi også i vores arbejde med employer branding, som vi har beskæftiget os med siden 1995. Længe før, at employer branding overhovedet havde et navn.
Lindab sætter medarbejderne i fokus
“En virksomhed er ikke bedre end de medarbejdere, der er i den. Det har Kragelund Kommunikation gennem mange års samarbejde hjulpet os med at synliggøre gennem effektiv employer branding. Både internt og eksternt.”
Medarbejderne i Lindab ved, at arbejdsglæde grundlæggende ikke handler om løn og fine titler, men derimod om menneskelige forbindelser. Og det er noget, som vi hjælper virksomheden med at afspejle gennem intern og ekstern kommunikation om medarbejdere og kunder såvel som produkter og projekter.
Fokus på Lindab som en attraktiv arbejdsplads gør både rekrutteringen nemmere og vækker arbejdsglæde- og stolthed hos både nuværende og kommende kollegaer.
Employer branding i praksis
Arbejdet med employer branding kan tage mange former alt efter virksomhedens branche, størrelse og kultur.
Oftest handler employer branding mere om at rette fokus på medarbejderne, deres faglighed og hverdagens små og store sejre.
I Kragelund Kommunikation kan vi hjælpe med at udstikke retningen gennem en handlingsorienteret strategi. Vi kan også hjælpe med eksekveringen i form af tekstforfatning og grafisk opsætning samt udsendelse til medier og upload til sociale medier.
De mest populære redskaber i employer branding-værktøjskassen:
- Navnenyt om nyansættelser
- Pressemeddelelse om strategiske nyansættelser
- Indhold til LinkedIn
- Cases med fokus på medarbejdernes faglighed og opgaveløsning
- Nyhedsbrev med med profilering af projekter og medarbejdere
Er du nysgerrig efter flere indspark til arbejdet med kommunikation?
På vores blog kan du dykke ned i flere indlæg og blive klogere på, hvordan du får den største effekt ud af arbejdet med kommunikation.