I vores mangeårige arbejde med kommunikation er vi ofte stødt på virksomheder, som har et godt kommunikationsflow med regelmæssig aktivitet på relevante kanaler. Desværre får mange sved på panden, når vi spørger ind til budskaberne i deres interne og eksterne kommunikation.
Det er nemt og ligetil at berette om aktuelle situationer som ansættelsen af nye medarbejdere, store salg eller SoMe-venlig fredagskage. Udfordringen er at udnytte sådanne situationer til at sige noget mere. Noget, som giver udtryk for hele virksomheden. Hvad den kan, vil og gør.
En god strategi giver virksomhedskommunikationen retning og tyngde i kampen mod floskler og tomme ord. Strategisk kommunikation er på samme tid den hurtige vej til synergi på tværs af kanaler, overblik og kommunikativ balance hele vejen rundt.
Strategisk kommunikation kan ikke sættes på formel
Ikke to virksomheder, er ens, og derfor kan udarbejdelsen af en god kommunikationsstrategi ikke sættes på formel. Vi lægger strategien med afsæt i den enkelte virksomhed og med udgangspunkt i et specifikt projekt, en periode eller et større mål. Det kunne f.eks. være øget vækst eller indtagelse af et nyt marked.
Strategien skaber en klar rød tråd og giver et stærkt udgangspunkt for at holde kommunikationen på rette spor. Naturligvis med øje for forhistorien og de bump på vejen, den afstedkommer.
Vi finder ind, så I kan finde ud
Hvis en strategi skal skabe værdi, skal den forankres i den enkelte virksomhed, og derfor starter vi ethvert strategisk virke med at finde ind til kernen af virksomheden først. Det handler altså om at finde ind, før der kan findes ud.
For os er målet altid en køreklar strategi – og det kræver indsigt i virksomheden. Med afsæt i et grundigt analysearbejde og interviews kan vi skabe en strategi med prioritering af kernebudskaber, kanaler og målgrupper. Her bliver implementeringen af kommunikationsstrategien tænkt ind samtidig med strategiudvikling og strategiproces for at sikre, at planen er håndgribelig og klar til at bruge fra dag ét. Vores mål er med andre ord at skabe en samlet forståelse, så strategien ikke blot er noget vi har, men noget vi gør.
En kommunikationsstrategi sikrer, at enhver aktivitet rykker mod realiseringen af strategiske målsætninger, skaber sammenhæng og forstærker både budskaber og brand.
Vil I skyde genvej til et meningsfyldt kommunikationsflow, så kontakt os endelig. Kommunikation er vores passion, og vi tager gerne en uforpligtende snak med jer om, hvordan jeres virksomhed kan få gavn af strategisk kommunikation.