Implementering af grundfortælling

En grundfortælling i skuffen er ikke meget værd. Den skal naturligvis ud at leve og skabe både intern og ekstern retning for kommunikation. Mangler du inspiration til, hvordan passiv viden for de få  forvandles til aktive handlinger for de mange? Så skal du læse med her.

Men måske har du behov for at træde et skridt tilbage og få tips til, hvordan I udarbejder en værdiskabende grundfortælling? Så tag et kig her, hvor vi har samlet vores 5 bedste bud. 

Idéen med en grundfortælling er, at den skal hjælpe alle i virksomheden med at skabe konsekvent og klar kommunikation, der understøtter forretningen. Uden slinger i valsen og uden personlige kreative ’darlings’. Derfor er en grundfortælling først værdiskabende, når den lever i hele virksomheden. Hvordan du bærer dig ad med det, får du tips til lige her.

 

Involveringen starter internt

Det er først og fremmest vigtigt at involvere hele virksomheden, så alle er med på, hvilken betydning grundfortællingen har for netop deres job. Det gælder lige fra salgsafdelingen til kasselinjen og fra marketing til receptionen. Vær sikker på, at alle ansatte i virksomheden forstår og bruger jeres nye grundfortælling, uanset om det gælder skriftlig eller mundtlig kommunikation, video eller kreative illustrationer. Husk at investere den fornødne tid i at klæde ledere, mellemledere og medarbejdere på til at agere i det sproglige univers.

 

Udfold grundfortællingen

Når den interne implementering er på plads, er det tid til at udfolde grundfortællingen på alle virksomhedens kanaler. Alt fra hjemmeside, personaleblad, pressemeddelelser, magasiner, sociale medier osv. skal kommunikere i overensstemmelse med grundfortællingen for at udleve netop jeres kommunikative DNA. Husk, at have et kritisk øje på alle kommunikative flader både visuelle, skriftlige og mundtlige.

 

Walk the talk // talk the walk

Gør, som I siger, og fortæl, om det I gør. Troværdighed er vigtig for medarbejdere, samarbejdspartnere og kunder – især i tider som disse er troværdighed og tillid vigtigere end nogensinde. Har I eksempelvis valgt at brande jer på at være en transparent virksomhed, skal I være forberedt på at vise ALT fra produktion til arbejdsmiljø og økonomi. I det øjeblik I ikke lever op til det, I siger, ryger jeres troværdighed, og arbejdet med branding og grundfortælling er slået tilbage til nul. Husk, at ord forpligter.

 

Grundfortællingen er strategisk forankret

En grundfortælling er et strategisk værktøj, og den skal derfor være fast forankret i jeres forretningsstrategi.

Det betyder, at grundfortællingen er dynamisk og skal justeres, hvis I for eksempel udarbejder en ny CSR-politik, miljøpolitik eller politik for jeres arbejde med Verdensmålene. Eller hvis der kommer en coronakrise, der vender op og ned på virksomhedens forudsætninger.

 

Husk altid at holde grundfortællingen opdateret.

 

Vil du vide mere om grundfortællinger?

Kontakt os og lad os få en dialog om, hvordan en grundfortælling kan fremme salg og udvikling i din organisation eller virksomhed.

Anbefalet til dig

5 tiltag for større udbytte af jeres kommunikation

Få større effekt af PR og SoMe

5 tips til en værdiskabende grundfortælling

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.
Du kan til enhver tid framelde dig vores nyhedsbrev igen.

/*