Medarbejderne er glade, kunderne vælter ind og medierne omtaler jævnligt jeres virksomhed. Det kunne næsten ikke være bedre. Og dog.

I Kragelund Kommunikation har vi gennem mere end 20 år hjulpet mange forskellige virksomheder med at få større udbytte og højne kvaliteten af deres kommunikation. På baggrund af den erfaring har vi samlet disse fem effektive tiltag til virksomheden, der ønsker et større udbytte af sin kommunikation. Der er nemlig altid plads til optimering.

 

1. Skær kanalfedtet fra og stil skarpt

Det kan tage lang tid at producere content, hvis man skyder med spredehagl og er til stede på alle tænkelige mediekanaler. Hjemmeside, Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter, Google my Business osv. Start med at finde ud af, om det overhovedet er nødvendigt at være til stede overalt. Det er det sjældent. SoMe er ikke all or nothing, og et feed uden aktivitet gør mere skade end gavn. Udvælg de kanaler, hvor I rammer målgruppen bedst, og skær de andre fra.

 

 

 

2. Skab synergi ved at presse citronen  

Tænk tilbage på den sidste nyhed, I postede. Bragte I den et eller flere steder – og fik I foldet alle de budskaber ud, som er relevante for jeres modtagere?

Hvis I har budskabet på plads, kræver det ikke meget at tilpasse meddelelsen til de relevante kanaler. Pres citronen. Det sikrer både, at I får mest muligt ud af jeres arbejde – men også, at der er klar synergi kommunikationskanalerne imellem.

 

 

 

3. Tænk fremad og bekæmp flaskehalse systematisk 

Ad hoc opgaveløsning kan både påvirke flowet, kvaliteten og udnyttelsen af kommunikative ressourcer – men det er der heldigvis råd for. En god planlægning af jeres interne og eksterne kommunikation giver albuerum, når arbejdsbunkerne stiger. Hvordan? En værdiskabende grundfortælling og en god bufferbank er svaret.

Grundfortællingen består af markedsberedte budskaber, som tilsammen giver et klart billede af virksomhedens historie, DNA og USP’er. Brug budskaberne i kombination eller hver for sig til hurtigt og nemt at skrive relevant materiale. Hvis tiden er til det, kan I også lave en bufferbank af tekster, som er klar til brug, hvis uheldet rammer og tidsplanen skrider.

 

4. Kommunikér og nuancér nyhederne

Der findes andre typer af nyheder end produktlanceringer og årsregnskaber. Hvad med nyansættelser, jubilæer, tendenser, opråb til branchen og hverdagens små sejre? Der findes mange anledninger til at kommunikere, og derfor bør enhver anledning til at kommunikere tilgås som en mulighed for at sige noget om jeres virksomhed som en helhed. Sørg for, at den rigtige historie kommer ud, som ikke kun beretter om resultatet, men også om indsatsen, der ligger til grund for resultatet. Fortæl historier fra flere vinkler, som giver modtagerne et indtryk af, hvem I er – og ikke kun, hvad I gør.

 

 

5. Forebyg stilstand med en systematisk strategi

Det er rent faktisk muligt at forebygge udfordringer med prioritering af ressourcer og afstemning af aktiviteter. Løsningen er en langsigtet kommunikationsstrategi, som giver det totale overblik. Et helikopterperspektiv, populært sagt, fordi det både sikrer, at alle aktiviteter er et lille skridt i den rigtige, strategiske retning og giver virksomheden mulighed for at reagere i god tid og ændre kurs, hvis der skulle opstå problemer undervejs.

Med en kommunikationsstrategi sættes vigtige og brandopbyggende budskaber i system på en måde, som også giver mening på den lange bane.

 

Der er altid et uudnyttet potentiale. Vi håber, at disse fem tiltag kan være inspiration til, hvordan I kan få større udbytte af jeres kommunikation.

Slå et smut forbi vores cases– eller referenceside, hvis du vil læse mere om de virksomheder, vi har hjulpet til større udbytte. F.eks. om, hvordan vi hjalp Bauhaus med at sparke døren ind til landets førende boligmagasiner med en målrettet indsats.

Kontakt Mathias for en uforpligtende dialog om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med at få større udbytte af jeres kommunikation.

/*