Employer branding

Medarbejdere

Kampen om kvalificeret arbejdskraft har aldrig været hårdere, og det lider mange danske virksomheder under. Og ofte er det med god grund. I mange virksomheder fylder kommunikation om produkter, service og projekter nemlig fejlagtigt mere end historier om de medarbejdere, der gør det hele muligt. Heldigvis er det noget, som employer branding kan ændre på. 

Hvad er employer branding?

Employer branding går kort fortalt ud på at synliggøre en virksomhed som værende attraktiv for at tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere. Men der er også andre fordele ved employer branding:

  • Flere kvalificerede ansøgere
  • Færre fejlrekrutteringer
  • Lavere omkostninger ved ansættelser
  • Øget tilfredshed blandt medarbejderne generelt
  • Øget begejstring og stolthed over arbejdsplads

Med andre ord er fordelene mange, og derfor kan det altid betale sig at arbejde med employer branding i en virksomhed. 

Employer branding i praksis

Arbejdet med employer branding kan tage mange former alt efter virksomhedens branche, størrelse og kultur.

Oftest handler employer branding mere om at rette fokus på medarbejderne, deres faglighed og hverdagens små og store sejre.

I Kragelund Kommunikation kan vi hjælpe med at udstikke retningen gennem en handlingsorienteret strategi. Vi kan også hjælpe med eksekveringen i form af tekstforfatning og grafisk opsætning samt udsendelse til medier og upload til sociale medier.

Det giver ikke mening at vælge værktøj, inden man har defineret målet. Men, når målet er fastsat, kan nogle af de følgende kommunikationsaktiviteter måske sættes i spil:

  • PR (eksempelvis navnenyt om nyansættelser eller pressemeddelelser om strategiske nyansættelser)
  • Content om medarbejderne på sociale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn
  • Opdatering af hjemmeside cases med fokus på medarbejdernes faglighed og opgaveløsning
  • Spalteplads i nyhedsbrevet med profilering af projekter og medarbejdere
  • Video-branding
  • Reviderede jobannoncer

Employer branding er en del af vores DNA

Ikke to virksomheder er ens, og derfor kan employer branding ikke sættes på formel. For nogen er rekruttering af nye medarbejdere gennem en personbåret SoMe-kampagne den rette løsning. For andre går vejen til større intern stolthed og begejstring gennem positiv medieomtale.

Vi træder fire skridt tilbage fra planlægningen af konkrete historier og mulige medier, når vi tilrettelægger det optimale arbejde med employer branding.

I Kragelund Kommunikation arbejder vi ud fra overbevisningen om, at kommunikation handler om mennesker. Det fokus har vi også i vores arbejde med employer branding, som vi har beskæftiget os med siden 1995. Længe før, at employer branding overhovedet havde et navn.

 

“En virksomhed er ikke bedre end de medarbejdere, der er i den. Det har Kragelund Kommunikation gennem mange års samarbejde hjulpet os med at synliggøre gennem effektiv employer branding. Både internt og eksternt.”

Heino Juhl

Adm. direktør , Lindab A/S

“Tillid og respekt er fundamentet for mit mangeårige samarbejde med Kragelund Kommunikation. Sammen har vi skabt en platform og udviklet en fælles forståelse for BAUHAUS’ budskaber og kommunikation. Jeg sætter stor pris på den gode service og hurtige levering, ligesom det skaber tryghed, at jeg altid taler med den samme person hos Kragelund.”

Grethe Juhl

Direktionsassistent, BAUHAUS

BAUHAUS satser på employer branding på LinkedIn

Vil du vide mere om, hvordan I kan styrke rekruttering og trivsel med employer branding?

Kontakt os og lad os få en dialog om, hvordan en employer branding indsats kan se ud for jer.

/*