PR
Public Relations, oftest forkortet og omtalt PR, er en strategisk disciplin, som har til formål at skabe goodwill om en virksomhed. Disciplinen handler om omdømme, men også om styrkelse af legitimitet og troværdighed gennem strategisk forankret kommunikation.
Gennem de sidste mere end 25 år har vi opbygget en unik viden om den svære PR-disciplin og de mange spilleregler, der følger med den. Vi ved alt, der er at vide om de nødvendige byggesten for effektiv PR-omtale: Content, segmentering, strategi, det danske medielandskab og journalisternes krav.
Vi har styr på al formalia og ved, hvordan vi vækker nysgerrigheden til live allerede i overskriften uden at spekulere i kyniske clickbaits. Vi har nemlig noget på hjerte og målretter content, når vi anbefaler vores kunder at gå i dialog med journalister, influencers og danske medier.
Hvornår er PR relevant?
PR er relevant for enhver virksomhed på ethvert tidspunkt. Både i gode og dårlige tider.
I Kragelund Kommunikation har vi det strategiske perspektiv, som skal til for at give budskabet værdi og dybde. I den forbindelse taler vi ofte om at presse citronen. Det skyldes ikke, at vi er vilde med limonade, men at der i næsten alle virksomheder er et uudnyttet kommunikationspotentiale, som venter på at blive foldet ud. Måske er historien fortalt internt, men med den rette vinkling kan der være potentiale til også at få den gode historie i medierne. Når man tænker hele vejen rundt om historien og inddrager alle kanaler, kalder vi det at presse citronen.
Effekten af vores PR-arbejde er stor, fordi vi kender til konsekvensen ved at kommunikere i et vakuum. Med den viden følger en evig søgen efter de rette modtagere. Vi finder ind, før vi breder ud. Det er med modtagerne i sigte, at vi kan ramme plet, når vi efterfølgende sætter ord på papir eller taler med journalisterne om historien.
Hvordan foregår PR-arbejde i praksis?
Inden for PR-disciplinen taler man om fire discipliner. Samlebetegnelsen for dem er PESO, som står for paid, earned, shared og owned media. I gamle dage for omtrent 20 år siden var paid og earned media eneste muligheder. Betal i form af annoncer eller gør dig fortjent til omtale i form af traditionel PR. I dag er medielandskabet langt mere kompliceret, og valget af PR-indsatser giver aldrig helt sig selv. Det afhænger af den specifikke kommunikationssituation. Budskabet, intentionen, afsenderen og modtageren.
Den klassiske pressemeddelelse har altid været en af favoritterne i kommunikationsbranchen, fordi den med en lille indsats kan nå vidt og bredt. De seneste par år er der dog sket en popularitetsforskydning af PR-fagene. I takt med udviklingen af sociale online netværk, også kaldet sociale medier eller SoMe, har shared media vundet større og større indpas.
Med vores mange år i branchen har vi i Kragelund Kommunikation et indgående kendskab til kommunikationsbranchen både før og efter det online-sociale-gennembrud. Vi forstår både værdien af traditionel og digital PR, hvilket gør os i stand til at give dig og din virksomhed specialiseret rådgivning i, hvordan du og din virksomhed på bedste vis formidler jeres brand til omverdenen.
Hvilke medier sender vi til?
Som noget helt unikt for branchen har vi vores egen mediedatabase med samtlige print og online medier i Danmark. Vores mediekoordinator opdaterer databasen, når mediebilledet ændrer sig, eller navngivne journalister skifter job. På den måde sender vi aldrig gode historier ud i det blå men rammer hver gang de rette medier og journalister.
Hvordan måler vi effekten?
Uanset om målet med PR-indsatsen er en enkelt omtale i et defineret medie eller så mange omtaler som muligt, monitorerer og måler vi altid effekten. For os giver PR uden mediemonitorering og effektmåling ingen mening. Tro skal erstattes af viden.
Vi monitorerer derfor alle vores PR-indsatser og udarbejder efterfølgende en oversigt over de medier, der har valgt at bringe historien. Kun på den måde kan vi sammen evaluere effekten og afgøre, om vi har opnået de fælles mål for indsatsen.
Er PR nødvendigt?
PR er en nødvendighed, når du vil arbejde proaktivt med dit brand, fordi disciplinen giver en gylden mulighed for at styrke og udbrede organisatorisk DNA til de rette modtagere. PR er også en nødvendighed, når du ønsker omtale og dermed øget salg af nye produkter, fordi det er en effektiv måde at nå mange mennesker med få midler og stor effekt.
Ofte stillede spørgsmål om PR
Hvad er PR/Public Relations?
Digital eller print?
Hvad er forskellen på PR og marketing?
PR og marketing er to forskelle indgange til det samme: at opnå synlighed og øget salg. PR arbejder med earned media, hvilket betyder, at man skal levere så interessant stof, at medierne vælger at skrive om virksomheden og dens produkter. Uden betaling. Marketing arbejder derimod med paid media i form af reklamer og kan selv styre historien og tidspunkt for indrykning, men med betaling.
En effektiv PR-kampagne kan give omfattende, troværdig og positiv omtale i relevante medier – uden det koster en bondegård.
Hvordan hænger PR og sociale medier sammen?
Hvad kan et PR-bureau hjælpe med?
Hvorfor PR?
PR er et stærkt redskab til øget kendskab, forbedret omdømme og øget salg. PR har en høj grad af troværdighed, fordi historierne altid skal gennem journalisters eller influenters nåleøje. Du kommer kun i medierne, hvis du har gjort dig fortjent til omtalen.
Hvilke brancher benytter sig af PR?
Hvordan understøtter PR kunderejsen?
Er pressemeddelelsen død?
Hvad indeholder en pressemeddelelse?
En pressemeddelelse indeholder: en fængende overskrift, indledning der opsummerer nyheden/historien og brødtekst der udfolder nyheden/historien med flere informationer. Derudover er der en række banale ting, der bare skal være på plads. Det gælder opdaterede kontaktinformationer og to til tre udvalgte billeder i god kvalitet. En pressemeddelelse fylder typisk en A4-side.
Hvilke forskellige former for pressemeddelelser findes der?
Hvordan pitcher man en historie?
Hvordan får jeg min historie ud til mange?
Hvordan ved jeg, hvem der bringer pressemeddelelsen?
Hvordan udarbejder man en effektiv PR/kommunikationsstrategi?
Ingen PR uden en strategi. Stor eller lille. Men det er vigtigt at vide, hvad man vil opnå med indsatsen, og hvordan indsatsen understøtter den øvrige markedsføring og virksomhedens forretningsmål. Vil du sælge produkter, sætte en dagsorden eller tiltrække nye medarbejdere? Når du udarbejder en PR-strategi, gælder det om at udvælge midler, processer og handlinger, der gør, at du når målene for kommunikationen. Har du for eksempel en stærk designnyhed, kan du tage andre midler i brug, end hvis du skal fortælle om en opdatering af et velkendt toilet. Begge eksempler kræver dog fastlæggelse af målgrupper og budskaber, valg af mediekanaler og et godt greb om den kommunikative værktøjskasse. Når strategien er på plads, er det bare om at omsætte strategi til handling.