COVID-19, corona og krise. Medierne er fyldt med seneste informationer, eksperters meninger og danskernes holdninger til den nye hverdag med COVID-19. En ubuden gæst har inviteret sig selv ind i menneskers liv over hele kloden og forandret vores hverdag. Men betyder det store fokus på virus, at der ikke er plads til andre historier? Skal danske virksomheder med andre ord klappe i, eller skal de kommunikere?
Mange virksomheder står lige nu i et dilemma, fordi de på den ene side gerne vil fortælle om virksomhedens nyheder og gode historier men på den anden side ikke ønsker at fremstå anmassende og opportunistiske i en svær tid. Spørgsmålet er, om forbrugerne overhovedet ønsker kommunikation fra virksomheder. Og det korte svar er ja, hvis man ser på en undersøgelse fra APCO Worldwide, der er det næststørste uafhængige PR-bureau i USA. Selvom forbrugerundersøgelserne er foretaget i USA, mener vi, at den tegner et tydeligt billede, som vi også kan spejle os i og lære af.
Ja tak til mere
Når undersøgelsen konkluderer, at folk ønsker kommunikation fra virksomheder under coronakrisen, gælder det især generation Z og Y. Altså alle de, der er født i perioden fra 1975 til 2010. Den store gruppe vil faktisk gerne have at frekvensen af kommunikation fra virksomheder fortsætter eller stiger. Og ser man på indkomst, er det især højindkomstfamilierne, der er positive.
Men ikke alt er så lige til, for generation Z og Y er sammensatte størrelser, og selvom flertallet er positive over for kommunikation fra virksomheder, ønsker den resterende gruppe at modtage mindre. Det gælder derfor om at kende sin målgruppe – coronatider eller ej.
Boost dit brand
Kommunikation kan flytte varer og holdninger men også bidrage til at brande virksomheden, og i en tid hvor salget for nogle brancher står mere eller mindre stille, kan en øget kommunikationsindsats benyttes til at booste synligheden og brandværdien af virksomheden. Især set i lyset af, at dine kunder gerne vil høre fra dig. Undersøgelsen viser nemlig, at kun en ud af ti siger, at øget kommunikation giver dem et negativt syn på virksomheder. Mens mere end halvdelen mener, at øget kommunikation styrker deres indtryk af virksomheder under krisen.
Styrk dit salg
Hvad skal man så fortælle? Alle virksomheder rummer oceaner af gode ufortalte historier, der understøtter forretningsmålene. Ofte er det bare svært for interne at få øje på guldet, for ’det er da ikke en nyhed’ eller ’sådan har vi da altid gjort’. Men det har en betydning for forbrugerne, hvordan virksomheden tænker og handler. De vil gerne kende jer, og for eksempel siger knap 75 procent af amerikanerne, at måden virksomheder behandler medarbejdere på under COVID-19 vil have indflydelse på, om de vil købe fra virksomheden i fremtiden.
Konklusionen er derfor klar: Der er ingen grund til at klappe i som en østers. Tværtimod byder mange mennesker en øget frekvens af kommunikation velkommen. Men som altid skal kommunikationen være målrettet og relevant med konsekvente budskaber på flere platforme.
Hvis du vælger østers-modellen, kan du tage en kop kaffe og slappe af. Hvis du gerne vil imødekomme dine kunders behov og styrke din forretning, er du velkommen til at kontakte os.
Vil du vide mere?
Anbefalet til dig
Krisekommunikation om coronavirus
Kriser kalder på kommunikation
4 vigtige konklusioner om danskernes ændrede medievaner
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.
Du kan til enhver tid framelde dig vores nyhedsbrev igen.