I Kragelund Kommunikation hylder vi faglige nuancer og kompleksiteter i en tid, hvor jagten på de nyeste trends ofte efterlader virksomheder forpustede, forvirrede og uden en fast kurs.
Det kræver indsigt og fordybelse at identificere og forfølge de uindfriede potentialer. Derfor har vi udarbejdet denne guide, der kan give dig et indblik i den helt særlige gruppe af købestærke og kræsne forbrugere, som står for mere end 40 procent af danskernes forbrug, men kun 5 procent af al markedsføring er målrettet til dem. Hvem er de, hvad tænker de, og hvordan får virksomheder dem i tale?
Storforbrugere, få taler til
Tidligere var ældre over 55 år trætte og gamle i krop og sind. Men sådan er det ikke i dag. De har stor lyst på livet, på at blive klogere, på fysiske aktiviteter og på gode oplevelser i fællesskab med andre. Og de nøjes ikke med at drømme om det aktive liv. De lever det, og de betaler gerne, hvad det koster.
På trods af at de kun udgør 30 procent af befolkningen, står de for 43 procent af det samlede forbrug. Seniorerne er kort og godt en guldgrube for både virksomheder og detailhandlen. Generelt som billedet ser ud nu, vælger langt de fleste at overse denne økonomisk stærke gruppe af storforbrugere. Kun forsvindende fem procent af den samlede kommunikation i Danmark er nemlig målrettet denne målgruppe.
En voksende magtfaktor
Andelen af voksne over 55 år vil vokse kraftigt i de kommende år. Det skyldes, at vi lever længere, er stærkere og mere funktionsdygtige samtidig med, at vi forventer mere af vores liv end tidligere.
Gruppens størrelse gør seniorerne til en magtfaktor: De skabte det moderne forbrugersamfund i 60’erne og 70’erne og er nu ved at skabe en ny identitet i form af en tredje alder, der bryder med forestillingen om “de ældre”. En alder, der er kendetegnet ved stor købekraft, frihed og lyst på livet.
5 gode råd til at få 55+ målgruppen i tale
Vi giver her 5 gode råd, hvis du vil have 55+ målgruppen i tale og indfri det store potentiale i denne købestærke målgruppe.
-
-
- Lad kvaliteten skinne igennem
55+ målgruppen ser ”det gode liv” som en opsparet rettighed. Derfor er det vigtigt, at både produkt og service er af høj kvalitet og tilfører værdi. En dårlig kundeoplevelse kan få dem til at afbryde deres køb.
- Lad kvaliteten skinne igennem
-
- Brug ikke stereotyper
55+ målgruppen er unge af sind. De er modne, men ikke gamle. Derfor bør du undgå at præsentere 55+ som stereotype figurer i markedsføringen og i stedet ramme deres hverdag på autentisk vis.
- Brug ikke stereotyper
-
- Tydeliggør produktet og dets fordele
Markedsføringen bør tydeliggøre produktet og dets fordele, da 55+ målgruppens forbrug er overvejende præget af funktionalitet og æstetik. Det er essentielt for målgruppen at kunne se sig selv anvende produktet.
- Tydeliggør produktet og dets fordele
-
- Vær opmærksom på en lang købsproces
Vær opmærksom på at 55+ ikke er impulskøbere. De tager sig tiden til at undersøge markedet, oftest via internettet, og afslutter helst købsprocessen i fysiske butikker.
- Vær opmærksom på en lang købsproces
- Skab fællesskaber
55+ vægter selvvalgte fællesskaber højt, især fordi de ikke længere er tilknyttet et arbejdsfællesskab. Dette kan imødekommes ved at skabe et fællesskab gennem markedsføringen, der bygger på en delt passion blandt kunderne.
-
Myter om 55+ segmentet
- 55+ har ikke ret mange penge til rådighed
- 55+ er teknologiforskrækkede
- 55+ er vanedyr
- 55+ er syge og svagelige
Realiteten er en anden
Der findes mange myter og fordomme omkring 55+ segmentet. Vil du vide, hvad der er op og ned i forhold til denne købestærke målgruppe? Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og få tilsendt vores rapport om de oversete storforbrugere.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få indsigt i de oversete storforbrugere
Vil du modtage værdifuld viden og dybdegående research om kommunikation direkte i din indbakke? Så meld dig til vores nyhedsbrev lige herunder: