Hvad siger din målgruppe om dig?

Målgruppekendskab er ikke, hvad det har været. Hr. og Fru Danmark findes ikke længere, kvinder shopper i byggemarkeder, og mænd blogger om kogekunst. Derfor har vi udfordret vores kunde Lindab på deres klassiske håndværkermålgruppe med en helt ny kampagne for Lindab Villaventilation. En kampagne, som favner fagfolk såvel som forbrugere på tværs af alder og andre demografiske data.

Målet med kampagnen var klart fra starten: Vi skal øge interessen for indeklima og Lindab Villaventilation blandt danske boligejere. Forbrugersegmentet er ukendt land for Lindab, og en klassisk tilgang ville derfor være at starte med at definere ”danske boligejere” som målgruppe. Men vi vendte så at sige hverdagen på hovedet og fik i stedet målgruppen til at definere Lindab Villaventilation. Og det blev afsættet for vores kampagne.

Spørg målgruppen

Med en forbrugeranalyse identificerede vi Lindab Villaventilations vigtigste salgsbudskaber set med målgruppens øjne. Efterfølgende lagde vi en plan for at sætte disse budskaber i spil via udvalgte kanaler med henblik på at skabe bred synlighed og stor effekt. I kampagnens etårige løbetid arbejder vi med alt lige fra mommybloggere og Facebook over klassisk PR og markedsføringsmateriale til video og infografikker.

”Det er helt nyt for os at arbejde så målrettet med forbrugersegmentet. Men vi skal udfordre os selv for at udvikle os, og vi kan se et stort potentiale i at rykke på vores Villaventilation netop nu, hvor indeklima og sundhed nærmest skriver sig selv ind i tidens trends. Og alene den indledende analyse har givet os værdifuld viden, som vi kan bruge i mange andre sammenhænge,” siger Johan Rasmussen, Communication and Marketing Manager i Lindab Group.

Komplekse emner fortalt med billeder

Indeklima og ventilation er komplekse emner. For at skabe synergi og rød tråd på tværs af kampagnens brede målgruppe har vi gjort det komplekse enkelt med informative infografikker og casevideoer. Hver infografik fortæller kort, præcist og visuelt de vigtigste informationer i et sprog og en kontekst, som den danske boligejer, tømrersvend og murermester alle kan forholde sig til. Desuden bliver budskaberne foldet ud i et par casevideoer, der formidler emnet på troværdig og ærlig vis.

Fagfolk i en forbrugerkampagne

Foruden identifikation af salgsbudskaber gav vores forbrugeranalyse os et klart billede af målgruppens høje tillid til håndværkere. Derfor blev fagfolk inden for byggebranchen vigtige influenter i forhold til at formidle salgsbudskaberne til slutkunderne. Med afsæt i denne vigtige information har vi lavet et basisspor af PR og messemateriale, der for alvor klæder fagfolk på med den nødvendige og faktuelle viden om Lindab Villaventilations unikke egenskaber.

 

 

/*