Fransk musikplatforms indtog på det nordiske marked

AVK er blandt verdens førende ventilproducenter. Virksomheden beskæftiger næsten 4000 mennesker over hele verden og bæredygtighed er en vigtig del af virksomhedens DNA.
 

Med en mission om, at musikfans skal kunne nyde deres yndlingsmusik i samme høje kvalitet som kunstneren skabte den, lancerede franske Qobuz i foråret deres musikstreamingtjeneste i Norden.

Musikplatformen har en kompromisløs tilgang til kvalitet og er dermed ikke for alle og enhver. Deres brugere er en meget specifik andel af befolkningen – nemlig de, der ønsker den optimale lytteoplevelse og har investeret i det helt rigtige udstyr til samme formål.

 

Tæt samarbejde på tværs af landegrænser

Men hvordan kommer man som nyt brand ind på markeder, hvor store spillere som Spotify, Tidal og Apple Music er fast etablerede? Hvad skal man kommunikere – og til hvem?

For Qobuz var løsningen en målrettet og systematisk PR-indsats. Først med test af tjenesten og efterfølgende med historier i de helt rigtige medier.

Tjenesten skulle lanceres i Finland, Norge, Sverige og Danmark på samme tid. Det krævede både overblik og koordination i samarbejde med de andre lande, men også en række stærke relationer til journalister i musik- og HiFi-medier. Gennem en softlaunch fik journalisterne mulighed for at teste Qobuz’ streamingtjeneste i en periode, inden produktet blev lanceret.

Kragelund Kommunikation håndterede den danske lancering af musiktjenesten som en del af den nordiske indsats i tæt samarbejde med de andre bureauer.

 

Markant indtryk på en snæver målgruppe 

Lanceringen af Qobuz i Norden er et godt eksempel på et produkt, som er ‘for de få’. Derfor var den rette løsning heller ikke at skyde med spredehagl i medierne om produktets lancering. Gennem tæt dialog med den rigtige gruppe journalister, skabte vi stor omtale i de rette medier og opnåede et potentielt læserantal på knap 2,5 millioner læsere.

For et brand som Qobuz er det helt afgørende at få skabt en relation til journalisterne som gatekeepers for at nå ud til den rigtige målgruppe og skabe fodfæste på det nordiske marked. Det arbejde kan bedst udføres af lokale bureauer med stort kendskab til medierne og spillereglerne.

 

Vil du Høre mere?

Kontakt os og lad os få en dialog om, hvordan vi kan fremme salg og udvikling i din organisation eller virksomhed.

/*