Humor og hastighed er de to kodeord, når man taler om newsjacking. Altså kunsten at kapre en aktuel nyhed, udtalelse eller begivenhed, give den et humoristisk twist og gøre den til sit eget statement for på den både at få medieomtale. Vi har her fundet to gode eksempler fra henholdsvis Danmark og Rusland. Ja, vi har jo lige været til PR- konference i Moskva, hvor også newsjacking var på programmet.
Hvilken kaffe er mon mest politisk korrekt at vælge i Rusland?
Under mediebevågenhed fik den russiske premiereminister Dmitry Medvedev under afslutningen af et eurasisk regeringsmøde i Moskva sagt tak for en god og konstruktiv diskussion, hvorefter han beder om en kop “Americano” oven på arbejdet. Men det bliver hurtigt rettet til noget mere politisk korrekt i russisk kontekst: Russiano.
Dagen efter havde caféer og restauranter taget det nye navn på espressoen toppet med varmt vand og skrevet det på deres drinkskort. Blandt andet fik Burger King hurtigt omdøbt deres kaffe.
Også Lentach, en populær nyhedsside på det sociale medie VKontakte, der er kæmpestort i Rusland, tog et skridt videre ved at foreslå nye navne til øvrige kaffetyper.
Skulle det være en CaPuttino?
I Danmark har mere end 1,7 millioner set videoen fra Folkekirkens Nødhjælp, som hurtigt og velgennemført har fanget polemikken omkring bekymrede forældrene til unge Roskilde-deltagere. I deres virale video sætter de perspektiver på børn og unges problemer med at finde et telt på en festival. De opfordrer til sidst til at sms’e “Curling” og derved donere 20 kr. til verdens fattige.
Kort tid efter videoen er blevet lagt op, er der mere end 53.000, der har liket den, mere end 37.400 har delt den og mere end 34.000 har kommenteret. Folkekirkens Nødhjælp svarer i en kommentar, at de har indsamlet over 100.000 kr.
Dér kommer CaPuttino og Russiano til kort, hvad angår engagementet på de sociale medier.
Men det vi kan lære af begge eksempler er, at newsjacking kan være gode anledninger til hurtigt og humoristisk at lægge sig i slipstrømmen på en agenda eller nyhed i mediebilledet og i bedste tilfælde få en viral kampagne ud på de sociale medier.
Se eller gense den famøse video fra Folkekirkens Nødhjælp og husk at sms’e!