Krisekommunikation om coronavirus

Risikoen for kriser er et grundvilkår for virksomheder. Uanset om krisen opstår som følge af interne eller eksterne faktorer (såsom den aktuelle coronavirus), skaber krisen et akut behov for orientering og information hos både medarbejdere og kunder. Det er derfor vigtigt, at krisekommunikation og kriseberedskabet prioriteres højt på virksomhedernes dagsorden. Ingen kommunikation er nemlig også kommunikation.

Vi har her samlet nogle af de vigtigste råd til krisehåndtering, som skal sikre, at I kommer bedst muligt på den anden side af krisen. I Kragelund Kommunikation har vi nemlig mere end 20 års erfaring med at hjælpe kriseramte virksomheder og organisationer.

Vi understreger, at de følgende råd ikke er retningslinjer mht. forebyggelsen af coronavirus-smitte. Vi opfordrer alle til at følge den løbende udvikling omkring coronavirus og altid følge myndighedernes anbefalinger.

5 gode råd til kommunikation om coronavirus:

  1. Vær proaktiv og tag kontrollen over fortællingen
    Manglende information og usikkerhed forværrer enhver situation. Krisekommunikation bør altid være proaktiv og give svar på målgruppens spørgsmål. Det værste man kan gøre i en krisesituation, er at ignorere og affeje situationen. Sæt dagsordenen, italesæt udfordringer og vis, at der findes en vej gennem krisen.
  1. Glem ikke hverdagspraktikken
    Midt i skrækscenarier fra dommedagsprofeter, latterliggørelse fra corona-benægtere og myndighedernes samfundsmæssige håndtering af krisen står mange danskere tilbage og spørger sig selv: hvad betyder det for mig?
    Skal vi aflyse eksterne møder? Skal vi spise frokost hver for sig? Kan leverandørerne stadig levere til tiden? Kriser byder på en lang række spørgsmål om alt det lavpraktiske i dagligdagen. Information om de små ændringer i det daglige er afgørende for at kunne holde maskineriet i gang.
  1. Kig målgruppen i øjnene og forstå deres behov
    For nogle brancher betyder krisen aflyste arrangementer og forsinkede leverancer. For andre brancher har krisen endnu ingen betydning for ydelserne eller produkterne. At man ved det som virksomhed, er dog ikke ensbetydende med at kunden også ved det. Kriser handler nemlig i høj grad om subjektive følelser og verdensopfattelser.
    Identificér kundernes behov for information. Er der særlige elementer i jeres branche, som skaber usikkerhed hos kunderne og bør adresseres i kommunikationen? Om usikkerheden er fagligt berettiget eller ej, er underordnet. Det handler om kundens opfattelse.
  1. Husk dynamisk kommunikation
    Kommunikationen bør altid være dynamisk – også i en krisetid. Omstændighederne er omskiftelige og kan hurtigt ændre kurs. Én enkelt udmelding er derfor ikke tilstrækkelig. Der er behov for løbende opdateringer, justeringer og tilføjelser. Kun sådan skaber man den nødvendige synlighed og styring gennem krisen.
  1. Evaluér indsatsen, når krisen er overstået
    Krisekommunikation er ikke en one size fits all-løsning. De bedste løsninger varierer fra virksomhed til virksomhed, og derfor er det afgørende, at man som virksomhed evaluerer på indsatsen, så man kan lære af sine erfaringer. Hvilke redskaber havde den bedste effekt internt over for medarbejdere? Hvilke budskaber skabte den nødvendige ro hos kunderne? Gennem en systematisk evaluering af alle indsatser kan man skabe et endnu bedre kriseberedskab, så man er forberedt bedst muligt næste gang krisen kradser (og det gør den jo nok en dag).

[widgetkit id=”129″ name=”CTA Kontakt:]

 

Anbefalet til dig

Kriser kalder på kommunikation

5 tiltag for større udbytte af jeres kommunikation

Skab effekt med kommunikationsstrategien for 2020