Sådan undgår du coronawashing

Kære eller hej du? Tekniske termer for de indviede eller klar tale for alle? Funktionelle direktiver i punktform eller følelsesmæssige stemninger i lange sætninger?  

Har I besluttet, hvordan virksomhedens stemme lyder, eller lader det være op til hver enkelt medarbejder at vælge?  

Farligt at lade stå til

Det kan være en farlig beslutning at lade virksomhedens stemme afhænge af deenkelte medarbejder, for sproget påvirker modtagerens opfattelse af, hvem I er. Ifølge Sproutsocial.com siger 34%, at en manglende brand personality er irriterende, og 71,4% vil stoppe med at følge en virksomhed, hvis dens adfærd og kommunikation opfattes som pinlig.

Det er summen af store og små indtryk, der udgør helheden og skaber jeres brand. Og hvis en kunde på mail eller mobil bliver mødt af et sprog, der ikke matcher det, kunden forventer, svækker det hele virksomhedens troværdighed og skaber usikkerhed. Både hos nuværende og potentielle kunder og medarbejdere.  

 

Skal understøtte brand og salg 

Blandt forfattere og andre mere eller mindre kunstneriske erhverv tales der om at “finde sin stemme”. Men stemmer er ikke noget, der flagrer omkring og venter på at blive fundet. Stemmer er noget man bevidst skaber og kommunikerer ud til alle medarbejdere, så stilen bliver en del af jeres brand.  

En fordel ved at have skabt sin stemme er, at rene linjer og systematik skaber tryghed og sparer tid hos medarbejdere, der ikke behøver at spekulere over, hvor høj stemmeføringen skal være.    

Det er sælgernes opgave at hive ordrerne hjem, men det er op til sprogfolk at skabe den stemme, som understøtter jeres brand og salget.

TILTRÆK DE RETTE FOLK

 Det kan være dyrt at tiltrække de forkerte. Det gælder både i forhold til kunder og medarbejdere. Alligevel hænder det alt for ofte, at den eneste fællesnævner mellem den enkelte aktivitet og virksomhedens strategi er logoet. Det kan være en salgsannonce, et jobopslag eller et nyhedsbrev, hvor fokus udelukkende er på formidlingen og den aktuelle anledning, mens den budskabsmæssige røde tråd og det sproglige DNA går tabt. Når virksomhedens eksterne stemme ikke matcher den interne, er det ikke overraskende, at det kan være svært at tiltrække og fastholde både kunder og medarbejdere.

EN GOD TOMMELFINGERREGEL: SIG DET TIL DIN NABO

Her er en god tommelfingerregel, hvis man ikke allerede har udarbejdet en grundfortælling eller en tone of voice, der udstikker retningen for, hvordan virksomheden kommunikerer: Sig det til din nabo. Ikke din nabo derhjemme i privaten, men din nærmeste kollega.

Fordi størstedelen af vores løbende kommunikation foregår ved hjælp af tastaturet, kan vi have en tendens til at ændre vores ordvalg og sproglige stil. Derfor er det altid en god idé at trykteste formuleringer ved at læse det højt for en kollega. Det er den bedste måde at finde ud af, om både flow og sproglige tone har hold i virkeligheden.

Med udgangspunkt i en grundig sproglig analyse og en systematisk tilgang hjælper vi virksomheder med at skabe deres stemme. Enten som en del af udarbejdelsen af en grundfortælling eller som et særskilt tone of voice-projekt.

Hvis I har brug for hjælp til at skabe jeres virksomheds stemme, er I velkommen til at kontakte os.

Har I fundet jeres stemme?

Hvis I har brug for hjælp til at skabe jeres virksomheds stemme, er I velkommen til at kontakte os. 

Anbefalet til dig

Skyd genvej med strategisk kommunikation

Implementering af grundfortælling

Sådan skaber en grundfortælling værdi i hverdagen

5 tips til en værdiskabende grundfortælling

Ja tak, jeg vil gerne inspireres

Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.
Du kan til enhver tid framelde dig vores nyhedsbrev igen.

/*