STYRKET REKRUTTERING OG HØJERE TRIVSEL MED EMPLOYER BRANDING

Kampen om kvalificeret arbejdskraft har aldrig været hårdere, og mange danske virksomheder mangler i dag både kloge hænder og hoveder for at kunne vækste og udvikle virksomheden. Og den udfordring ser kun ud til at blive større.

Derfor er det afgørende, at rekrutteringen understøttes af kommunikation om virksomheden. I mange virksomheder fylder kommunikation om produkter, service og projekter fejlagtigt mere end historier om de medarbejdere, der gør det hele muligt. Heldigvis er det noget, som Employer branding kan ændre på.

HVAD ER EMPLOYER BRANDING?

Et Employer Brand er en virksomheds varemærke som arbejdsplads. Det er det ry, som potentielle medarbejdere vurderer en arbejdsplads ud fra, når de skal søge et nyt job.

Alle virksomheder har således et Employer Brand. Det kan være en fordel at arbejde proaktivt med sit brand for at forbedre omverdenens syn på virksomheden. Dette arbejde kaldes Employer Branding.

Employer branding går derfor kort fortalt ud på at fortælle om alt det, der gør virksomheden attraktiv for at tiltrække og beholde dygtige medarbejdere. Selvfølgelig på troværdig vis.

HVORFOR ER EMPLOYER BRANDING VIGTIGT?

Medarbejderne er virksomhedernes vigtigste ressource, og der er rift om kandidaterne. For at differentiere sig tydeligt som arbejdsplads er det derfor afgørende at arbejde med sit brand. På denne måde skaber man de bedste forudsætninger for at tiltrække og fastholde de dygtigste medarbejdere.

 

  • Flere kvalificerede ansøgere
  • Færre fejlrekrutteringer
  • Lavere omkostninger ved ansættelser
  • Øget tilfredshed blandt medarbejderne generelt
  • Øget begejstring og stolthed over arbejdsplads
  • Styrket relation til omverden, kunder og samarbejdspartnere.

Med andre ord er fordelene mange, og derfor kan det altid betale sig at arbejde med Employer Branding i en virksomhed.

ER DU NYSGERRIG EFTER FLERE INDSPARK TIL ARBEJDET MED EMPLOYER BRANDING?

Har vi vækket din interesse for Employer Branding-disciplinen, kan du gratis tilmelde dig vores trin-for-trin guide til din employer branding indsats her.

EMPLOYER BRANDING I PRAKSIS

Hvordan bliver man en attraktiv arbejdsplads for de kvalificerede kandidater, og hvad kræver det at fastholde dygtige medarbejdere?

En Employer Branding indsats er ikke noget, man bare lige ryster ud af ærmet. Man skal først og fremmest have styr på sin forretningsstrategi, og dernæst skal indsatsen hænge sammen med virksomhedens øvrige kommunikation.

En Employer Branding indsats kan tage mange former alt efter virksomhedens branche, størrelse og kultur. Fællesnævneren for de mest succesfulde indsatser er dog et skarpt fokus på virksomhedens medarbejdere, deres faglighed og hverdagens små og store sejre.

Den vigtigste kilde til at tiltrække nye medarbejdere er nemlig eksisterende glade og tilfredse medarbejdere. Jo mere du kan finde ind til medarbejdernes stolthed ved netop din arbejdsplads og lade deres historier tale for sig selv, jo mere troværdig bliver markedsføringen af arbejdspladsen.

1. Forstå din virksomheds strategiske afsæt.

2. Definer din målgruppe

3. Formuler de rigtige budskaber

4. Udpeg de rigtige medier og kanaler

5. Gå på en storyhunt og find historierne,
der kan understøtte indsatsen.

6. Lav en plan

INSPIRATION: LINDAB SÆTTER MEDARBEJDERNE I FOKUS

“En virksomhed er ikke bedre end de medarbejdere, der er i den. Det har Kragelund Kommunikation gennem mange års samarbejde hjulpet os med at synliggøre gennem effektiv Employer Branding. Både internt og eksternt.”

– Heino Juhl, Marketing- og HR-manager i Lindab

Mennesker stoler på mennesker. Autentiske historier fra medarbejdere fortæller alt det, man ikke kan formidle gennem et stillingsopslag – de inviterer nemlig en kommende medarbejder ind i maskinrummet og giver et unikt indblik i virksomhedskulturen.

Medarbejderne i Lindab ved, at arbejdsglæde grundlæggende ikke handler om løn og fine titler, men derimod om menneskelige forbindelser. Og det er noget, som vi hjælper virksomheden med at afspejle gennem intern og ekstern kommunikation om medarbejdere og kunder såvel som produkter og projekter i form af PR og LinkedIn-opslag.

Fokus på Lindab som en attraktiv arbejdsplads gør både rekrutteringen nemmere og vækker arbejdsglæde- og stolthed hos både nuværende og kommende kollegaer.

LAD OS HJÆLPE DIG

I Kragelund Kommunikation arbejder vi ud fra overbevisningen om, at kommunikation handler om mennesker. Det fokus har vi også i vores arbejde med Employer Branding, som vi har beskæftiget os med siden 1995. Længe før, at Employer Branding overhovedet havde et navn.

Vi træder fire skridt tilbage fra planlægningen af konkrete historier og mulige medier, når vi tilrettelægger det optimale arbejde med en Employer Branding indsats.

/*