Skab effektiv kommunikation med disse 4 værdifulde indsigter i danskernes medievaner

Indsigt i målgruppen er nøglen til en vellykket kommunikationsstrategi

 

Nøglen til effektiv kommunikation ligger i kendskabet til målgruppen. Med indsigt i målgruppen kan man identificere effektive budskaber og servere dem på den rigtige platform på det bedste tidspunkt.

Ligesom alt andet ændrer vores medievaner sig over tid, og der er ingen garantier for, at det, der virkede sidste år, også virker i år. Derfor bør man hele tiden holde sig opdateret på sin målgruppe. Til det formål findes et utal af rapporter og undersøgelser, der kan give indsigt i danskernes medievaner og præferencer. Én af de absolut bedste er Reuters Digital News Report, som altid er fyldt med relevant indsigt for alle, der arbejder med kommunikation.

Her er 4 konklusioner, du bør huske på, næste gang du adresserer din målgruppe.

 

1. Danskerne stoler mindst på onlinemedier

Indsigt i målgruppen er nøglen til effektiv kommunikation

Det er ingen overraskelse, at valg af kanal har afgørende betydning for, hvor troværdigt dit budskab fremstår i målgruppens øjne. Det overraskende er snarere, at medier, som kun findes online, over en bred kam vurderes som mindre troværdige end de mere traditionelle tv- og printmedier. Hvis dit budskab udelukkende kommunikeres gennem et nyere, online-født medie, risikerer du altså at være bagude på point allerede fra start.

 

2. Lokale ugeaviser er fortsat den oversete underdog

Indsigt i målgruppen er nøglen til effektiv kommunikation

Undersøgelsen viser, at de lokale ugeaviser slår førende dagblade og gratis aviser, når der måles på danskernes ugentlige nyhedsforbrug. Ugeaviserne er kun overgået af DR Nyheder og Tv2 Nyheder.

De lokale aviser har et støvet ry, og de er helt afgjort ikke sexede blandt de unge. Men for alle de virksomheder, hvis målgruppe er købestærke forbrugere over 50 år, er ugeaviserne stadig en effektiv kanal.

 

3. Én ud af fire blokerer dine annoncer

Nøglen til effektiv kommunikation er indsigt i målgruppen.

26% af danskere anvender adblocking-software, der, ganske som navnet afslører, blokerer onlineannoncer.

Årsagerne til at folk vælger at installere adblockers kan være alt fra et ønske om privatliv på nettet eller for at beskytte sig mod ondsindede online annoncer, som spreder malware. Men det kan også være, at folk simpelthen bare er blevet trætte af pop-up annoncer, der afbryder og trænger sig på.

Uanset, hvilke grunde folk har for at installere adblockers, er det et faktum, at de reducerer den potentielle målgruppe med en fjerdedel. En vigtig pointe at huske på, når onlineplatforme praler med deres imponerende besøgstal.

 

4. Vi vil ikke se vores nyheder – vi vil læse vores nyheder.

Analysen beretter om et stigende ønske blandt amerikanere og nordeuropæere om at se færre online nyhedsvideoer – et ønske som er uafhængigt af alder. Video-content har længe været den sikre vej til clicks og engagement på sociale medier. Det helt store spørgsmål er derfor, om denne begyndende modstand mod videonyheder kan overføres til videoer generelt.

Er vi kommet til et vendepunkt, hvor vi simpelthen er ved at blive mætte af opmærksomhedskrævende autoplay-videoer i vores sociale feed?

De seneste års demokratisering af videoteknologien er bestemt positiv og har givet langt flere personer mulighed for at folde deres kreative talenter ud i imponerende videoer med time-lapse-sekvenser og droneoptagelser (som dem du kan finde her ). Men fordi et værktøj bliver bedre, er det ikke nødvendigvis det rigtige værktøj til at løse opgaven.

 

Indsigt er nøglen til effektiv kommunikation

I Kragelund Kommunikation løser vi en lang række kommunikationsopgaver for vores mange og mangeartede kunder. Én af dem sagde engang: “Jeg spilder ikke min tid på gætterier.” Pointen med hendes citat er lige så almengyldigt, som det er simpelt. Som virksomhed bør man ikke agere på baggrund af hverken formodninger, forestillinger eller gætterier. Beslutninger skal træffes på et veloplyst grundlag bestående af fakta.

Det gælder selvfølgelig også i forhold til din målgruppe. Kan du med sikkerhed sige, at du har helt styr på din målgruppes præferencer og medievaner?

Husk på, din målgruppe udvikler sig også. Sørg for at følge med.

I Kragelund Kommunikation har vi gennem årene hjulpet mange kunder på tværs af brancher til at blive klogere på deres målgruppe, så de ikke spilder tiden på gætterier, men træffer beslutninger på et oplyst grundlag.

Rapporten kan læses i sin helhed på Læs hele rapporten her.

Kontakt Mathias for en uforpligtende dialog om, hvordan vi kan hjælpe jer ramme jeres målgruppe effektivt.

 

 

Følg os

Vi er medlem af

IPRN Kragelund KommunikationKreativitet & Kommunikation Kragelund Kommunikation
Erhverv Aarhus Kragelund KommunikationDansk Erhverv Kragelund Kommunikation

Persondatapolitik

Vil du vide mere om, hvordan vi behandler indsamlede oplysninger?

Read more