4 vigtige konklusioner om danskernes ændrede medievaner

Uanset om man som virksomhed vil rekruttere medarbejdere, sælge produkter eller skabe awareness, handler kommunikation grundlæggende om at have de rigtige budskaber på de rette kanaler. For at kunne vælge de rette kanaler er det nødvendigt med indsigt i din målgruppes medievaner. En vigtig kilde til de indsigter findes hos DR Medieforskning. De har netop udgivet deres årlige rapport Medieudviklingen, hvor der stilles skarpt på danskernes medievaner for 2019.

Her har vi udvalgt 4 vigtige konklusioner, du bør kende til.

 

1. De modne danskere er også digitale

 

Modne danskere er blandt de mest digitale i verden. F.eks. viser DR’s rapport, at der i løbet af fem år næsten er sket en fordobling i antallet af danskere mellem 47 og 75, der ugentligt streamer. En udvikling, der ser ud til at fortsætte i takt med, at mediehuse stille og roligt flytter fokus mod digitale platforme.

Hvad betyder det i praksis?

Modne danskere har ofte både tid og råd til at fordybe sig i sine interesser, men på trods af det, er det kun en meget lille del af den samlede kommunikation, der rettes mod denne målgruppe. Der ligger altså et stort potentiale for virksomheder hos de 47-65-årige forbrugere. Læs mere om de oversete storforbrugere her.

 

Andel af modne streamere

 

2. Danskerne tager for sig af mediebuffeten

 

De landsdækkende aviser var engang den bedste løsning for at udbrede et budskab. Sådan er det ikke i dag. For selvom en avis udkommer i hele landet, rammer budskabet ikke alle danskere. Danskerne er nemlig blevet mere selektive i deres valg af nyhedsmedie. Det har medført, at medier har større fokus på at skabe specialiseret indhold af højere faglighed til en række meget specifikke målgrupper.

 

Hvad betyder det i praksis?

Når danskerne bliver mere selektive i deres tilgang til indhold, bliver målgrupperne mere nuancerede. Derfor er det i dag endnu vigtigere at segmentere sine målgrupper. På den måde kan man både højne niveauet af faglighed i kommunikationen og engagere målgruppen.

 

 

 

 

3. Tv – det døende medie lever endnu

 

Nyheder i tv lever i bedste velgående. Rapporten viser, at tv er det nyhedsmedie, danskerne ville have sværest ved at undvære. Dog ligger nyhedssider og -apps ikke langt fra. Blandt unge er sociale medier den største nyhedskilde, og 52% af dem får dagligt nyheder fra f.eks. Facebook. Blandt resten af befolkningen er sociale medier dog også en stor nyhedskilde. Knap to ud af tre danskere er på Facebook dagligt, og to ud af fem får dagligt nyheder via sociale medier.

Hvad betyder det i praksis?

Selvom det siges, at tv er døende, viser DR’s tal, at mange danskere stadig foretrækker tv som nyhedsmedie. Det hører dog med til historien, at danskerne ikke udelukkende befinder sig på ét medie. Det understreger, at det er vigtigt at tænke i flere kanaler, når man vil udbrede sit budskab.

Graf over hvilket nyhedsmedie danskerne ville have sværest ved at undvære

 

 

4. Vi bombarderes af indtryk dagen lang

Danskerne bruger dagligt over syv timer på medier. Det er et meget højt forbrug – så højt, at det er svært at forestille sig, at tidsforbruget stiger, hvis der også skal være tid til at arbejde og sove. Når danskerne hver dag bombarderes med store mængder information, kan man som virksomhed nemt blive overset.

Hvad betyder det i praksis?

Nøglen er at være genkendelig over tid og løbende at være til stede på flere platforme. Vær konsekvent med dine budskaber og målret dem mod din målgruppe. På den måde har du bedre chancer for ikke at drukne i mængden.

Graf over fordelingen af danskernes mediebrug.

 

Regibemærkning

I rapporten skriver DR at måden, der måles på i mediebranchen, er under kraftig udvikling. Brugeradfærd og -engagement er i lang tid blevet målt på eksponering og klik samt antal af læsere, brugere og seere.  Fremadrettet vil DR i højere grad måle succes (DR’s ord) på værdi frem for seertal. DR’s succeskriterier bliver tilfredshed, relevans, kvalitet og om indholdet var ’tiden værd’.

Den udvikling byder vi velkommen! Seer- og læsertal siger nemlig ikke meget om indholdets værdi for brugeren. På Instagram har 47% af danske influencere snydt med antallet af følgere, og tidligere har Facebook bevidst opgivet falske videomålinger til annoncører. Der bliver i stedet brug for en forandret indsigt i målgruppen. Der er behov for at vide mere om, hvilken værdi indholdet har for målgruppen.

Du kan læse hele rapporten her.

 

Skal du have hjælp til at navigere i det danske medielandskab?

Hos Kragelund Kommunikation har vi mange års erfaring med at hjælpe mange forskellige kunder med at blive klogere på deres målgruppe.

Vil du vide mere om, hvordan du rammer din målgruppe, eller har du brug for råd til værdifuld kommunikation, så kontakt os.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.
Du kan til enhver tid framelde dig vores nyhedsbrev igen.

Anbefalet til dig

Employer branding

Skab effekt med kommunikationsstrategien for 2020

4 overbevisende grunde til at vælte siloerne

/*