
”Vi kan hjælpe med alt.” ”Vi er førende inden for vores felt.” ”Vi hjælper verden med xx.” ”Vi er verdens største.” Når virksomheder skal beskrive sig selv, er ingen ord eller armbevægelser for store. Problemet er bare, at de flotte ord ofte står alene uden beviser, og det gør budskaberne utroværdige. Selv hvis virksomheden reelt er blandt de førende og derfor har fortjent titlen som verdensmester.
FOKUSGRUPPE FORVIRRET
I forbindelse med en fokusgruppe iblandt ingeniørstuderende spurgte vi de eftertragtede studerende, hvordan de bedømmer virksomheder, som de ikke tidligere har hørt om. Svaret fra én af deltagerne lød sådan her:
”Virksomheder er alle verdensmestre. I alt. Det er i hvert fald sådan mange virksomheder fremstiller sig selv på deres hjemmesider.”
RISIKABELT FOR VIRKSOMHEDERNE
De studerende bliver altså ikke meget klogere af at se på virksomheders egne hjemmesider, og de søger derfor naturligt nok verifikation andre steder. Holder de fine ord? Kan budskaberne bekræftes andre steder og give eksempler på, at den enkelte virksomhed virkelig gør en forskel? Er de reelt de bedste? Kan virksomheden virkelig alt?
Netop derfor er det risikabelt for virksomheder, hvis de lader egne hjemmesider stå alene. De risikerer at tabe på troværdigheden.
MEDIEMIX SKABER TROVÆRDIGHED
Troværdighed er netop nøgleordet i en tid, hvor tilliden og tålmodigheden til dem, vi ikke allerede kender, er under pres. Derfor er det en oplagt mulighed for også mindre kendte virksomheder at styrke deres troværdighed ved at benytte earned media som PR i stedet for udelukkende at satse på paid, owned og shared media.
Det er netop kombinationen af forskellige medietyper, der sikrer, at den ønskede historiefortælling slår igennem på troværdig vis.
HUSK AT FORTÆLLE OG BEVISE
Vi ved godt, at selvom næsten alle vine har vundet en pris, så er ikke alle vine prisværdige. På samme måde ved vi også, at ikke alle virksomheder er verdensmestre. Men det betyder ikke, at man skal holde sig tilbage. Tværtimod.
Giv los på jeres hjemmeside og fortæl alt om, hvor fantastiske I er. Men husk at understøtte de flotte ord med bevisførelse på øvrige kanaler – både owned og earned.

Skyd genvej med strategisk kommunikation

Sådan skaber en grundfortælling værdi i hverdagen

5 tips til en værdiskabende grundfortælling
Ja tak, jeg vil gerne inspireres
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.
Du kan til enhver tid framelde dig vores nyhedsbrev igen.