Sådan undgår du coronawashing
Virksomheder er i dag på jagt efter de største talenter, men det er ikke ensbetydende med, at talenterne bider på krogen. Jobsøgende er nemlig i stigende grad opmærksomme på, hvad de ønsker hos en fremtidig arbejdsgiver. Det er derfor ikke længere nok at slå et stillingsopslag op på Jobindex og vente på, at ansøgningerne vælter ind. Virksomheder skal i stedet finde nye måder at rekruttere og fastholde medarbejdere på. Men hvor skal man starte?
“Hvorfor skal jeg søge et job hos jer?”

Det er et drilsk spørgsmål, som jobsøgende i stigende grad stiller virksomheder under deres jagt på en kommende arbejdsplads. Og det er ikke altid lige let at svare på. For det dur ikke bare at skrive, at man er en god og alsidig arbejdsplads med spændende opgaver og plads til udvikling. Man skal vise det.

For det er medarbejderne, der sidder med de gode kort på hånden, når det kommer til at vælge og vrage mellem arbejdspladser. Tal fra Danmarks Statistik viser nemlig, at der i starten af år 2021 var 39.000 ubesatte stillinger. Det vidner om, at flere brancher desværre går forgæves med deres jobopslag.

Men hvad er det så, morgendagens medarbejder gerne vil finde hos en virksomhed? Det har Microsoft og LinkedIn undersøgt, og svaret er enkelt: medarbejdere forventer, at deres arbejde giver mening. At virksomheden, de arbejder for, har et klart formål. Samtidig er arbejdsglæde en afgørende faktor. Stimulerende, udfordrende og meningsfuldt arbejde spiller en afgørende rolle i medarbejderens engagement.

MEDARBEJDERNE VIL HAVE ARBEJDE MED MENING

Medarbejdernes følelse af formålsdrevet arbejde kan ikke undervurderes. Jobsøgende vælger i stigende grad arbejdsplads ud fra virksomhedens formål, og er mere tilbøjelige til at forlade deres nuværende arbejdsplads, hvis den ikke har et klart purpose. Det gør sig især gældende for Millennials, som i hastig fart er ved at overtage arbejdsmarkedet.

Samtidig fremmer følelsen af mening medarbejdernes loyalitet og reducerer medarbejderudskiftningen med 50%. At have et tydeligt formål som virksomhed er derfor ikke blot et trækplaster for kommende medarbejdere, men også en måde at fastholde dygtige medarbejdere i virksomheden og sikre større profit.

HVAD GIVER MENING FOR JER?

Når man taler om “mening” og “purpose”, bliver det ofte sat i relation til temaer som bæredygtighed, og dét at gøre en forskel for planeten. Det behøver hverken være flyvsk eller fjernt. Mening kan også findes i det nære og i det daglige. “Mening” er et vidt begreb, og der er ikke et entydigt eller korrekt svar på, hvad der giver mening for den enkelte virksomhed.

Nogle medarbejdere vægter et socialt arbejdsmiljø højest, mens andre finder mening i at arbejde for et bæredygtigt formål. Det vigtigste er dog, at virksomhedens formål er troværdigt. At det ikke blot er formuleret ud fra, hvad der er moderne, men at det udspringer af virksomheden selv, og at nuværende medarbejdere kan identificere sig med det. Så: hvad giver mening for jer?

GLADE KOLLEGAER ER EN GOD FORRETNING

Når vi er motiveret i vores arbejde, bliver vi dygtigere. Og når vi føler os dygtige, bliver vi motiveret til at skabe bedre resultater. Hvilket gør os endnu gladere for jobbet. Undersøgelser viser, at motiverede medarbejdere er fem gange mere produktive end de, der ikke er motiverede. Og det viser sig på virksomhedens bundlinje. Kan du se, hvor vi bevæger os henad?

Det kan derfor betale sig for virksomheder at investere i medarbejderes arbejdsglæde. Men motiverede medarbejdere kommer ikke af sig selv. Det kræver en målrettet indsats fra virksomhedens side. Her er nøgleord som råderum, ansvar, kollegialt fællesskab og indflydelse afgørende.

Vil du vide mere?

Anbefalet til dig

Skyd genvej med strategisk kommunikation

Implementering af grundfortælling

Sådan skaber en grundfortælling værdi i hverdagen

5 tips til en værdiskabende grundfortælling

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.
Du kan til enhver tid framelde dig vores nyhedsbrev igen.

/*