De fleste virksomheder ønsker at kommunikere gode nyheder og budskabsbærende historier i et passende flow fordelt over året. Men hverdagen spænder ofte ben for de gode intentioner, og det påtænkte flow strander.

Vi er ordmennesker, men store tilhængere af at sætte alle former for kommunikation i system. PR, web, SoMe. You name it! En god systematik kan nemlig føre til et bedre kommunikationsflow med større strategisk tyngde, en stærkere rød tråd og mere overskud til andre arbejdsopgaver. Vigtigst af alt kan en god systematik være afgørende for, om I overhovedet får kommunikeret. Struktur kan med andre ord forebygge kommunikativ stilstand.

Nedenfor har vi samlet 10 trin til, hvordan I kan skabe et godt kommunikationsflow.

1. Find et fyrtårn

Find jeres kommunikations fyrtårn, så I kan kommunikere lysende klart. Det er vigtigt at definere formålet bag kommunikationen for at sikre retning i jeres kommunikation. Vil I skabe brand awareness eller reklamere for et nyt produkt. Måske styrke relationerne til kunder, samarbejdspartnere eller medarbejdere. Det er blot nogle af de spørgsmål, som I gør klogt i at besvare, inden I kaster jer over tastaturet.

2. Hvem taler I til?

Hvordan ser jeres målgrupper ud? Og hvem giver det overhovedet mening for jer at kommunikere til?

Det kan være nyttigt at udforme en eller flere personas, som repræsenterer de forskellige målgrupper, I ønsker at kommunikere med og til. Med personas bliver det nemlig meget nemmere at målrette kommunikationen til lige netop de enkelte målgruppers behov.

3. Skab en ramme for jeres kommunikation

Det er nu tid til at sætte nogle rammer for jeres kommunikation ved at samle jeres beslutninger i en kommunikationsstrategi. Med en kommunikationsstrategi sikrer I, at jeres kommunikation understøtter jeres forretningsmål.

Tænk over, hvilke tangenter I kan spille på for at få bedst mulig effekt af jeres beslutninger. Måske giver det mening at sammensætte en PR-pakke. Måske er en SoMe-kampagne bedre.

4. Den rette dosis

I har nu lavet en kommunikationsstrategi med de overordnede linjer, der sikrer, at kommunikationen understøtter jeres forretningsmål.

Det kan dog være svært at jonglere med de forskellige budskaber, der skal kommunikeres over tid. Det er derfor vigtigt at kende den rette dosis for sin kommunikation. Derfor har I brug for en plan over, hvordan og hvornår der skal kommunikeres og til hvilken målgruppe. En kommunikationsplan er en oplagt måde at skabe en klar og struktureret plan over de trin, I skal igennem for at nå i mål med jeres kommunikation.

5. Igen og igen og..

Medarbejderjubilæer, deltagelse på messer og butiksåbninger – hverdagen byder hele tiden på gode anledninger til at kommunikere. Mange af anledningerne kommer igen. Derfor er det oplagt at udforme skabeloner for, hvordan I kommunikerer om tilbagevendende begivenheder. På den måde er I fri for at opfinde den dybe tallerken igen og igen.

6. Skyd genvej med en budskabsbank

Grundfortælling, kernefortælling eller corporate story. Tre navne for det samme; nemlig en samling af stærke budskaber, som definerer virksomheden og interesserer målgruppen.

Grundfortællingens potentiale rækker sig langt ud over en skarp profiltekst. Den fungerer nemlig også som en budskabsbank, der kan plukkes i og udfoldes på tværs af kanaler.

Med en budskabsbank i baghånden fastholder I den røde tråd i jeres kommunikation. I bevarer et fokus på kernen af jeres kommunikation og sparer unødvendig tid på halvhjertede forsøg på at følge med kommunikationsstrømmen.

7. Jagt de rette historier

Budskaber uden en anledning eller historie er varm luft. Historier er nødvendige for at understøtte de relevante budskaber. Men ikke hvilken som helst historie.

Hvis I vil have jeres budskaber igennem til målgruppen, er det nødvendigt, at I aktivt finder de rette historier, der bedst muligt kan bære budskaberne – og den slags kommer ikke dumpende af sig selv.

8. Ikke alle historier er født lige

Nu har I fundet de rette historier til at bære jeres budskaber, men nogle historier har større potentiale end andre.

Det er derfor et spørgsmål om, hvilke historier der bedst understøtter jeres forretningsmål og skal have fuld gas på jeres forskellige kanaler.

Her kan en contentplan være et effektivt værktøj til at planlægge og strukturere alt jeres indhold, så I får de rigtige historier ud på de rigtige kanaler.

9. Pres citronen

Kunne det ikke være rart altid at have gode historier på lager? Det kan være tidskrævende at producere gode historier. Derfor bør I kigge på, hvordan I kan genbruge jeres gode historier.

Ved at presse citronen og genbruge jeres allerede udarbejdede historier kan I igen og igen skabe opmærksomhed omkring jeres oprindelige budskab. Derudover er det meste af arbejdet allerede gjort. I skal bare lige huske at indholdet skal tilpasses den nye kanal.

10.Skab håndværk, ikke kunst

Kommunikation er en svær disciplin, fordi det kan være udfordrende at sætte det sidste punktum. Spænder I ben for dig selv, fordi I lige skal vide lidt mere, finde det helt særlige ord eller måske have en kilde mere på? Perfektionisme kan meget let blive en stopklods for jeres kommunikationsflow.

Husk: kommunikation er ikke en kunstart, det er et håndværk. Det er bedre at gøre noget end intet.

Vil du vide mere om, hvordan du kan skabe et bedre kommunikationsflow?

Anbefalet til dig

Workshops i mødekultur og videomøder

Case: Færre ubehagelige samtaler

Få større effekt af PR og SoMe

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.
Du kan til enhver tid framelde dig vores nyhedsbrev igen.

/*