Alle virksomheder og organisationer gemmer på gode historier, som med den rette vinkling kan skabe synlighed for målgrupperne og dermed understøtte de strategiske målsætninger.

Men hvor finder man historierne, og hvordan skaber de størst effekt og gennemslagskraft hos målgruppen? Man spidser blyanten, finder blokken frem og tager på story-hunt.

 

De rigtige historier kommer ikke af sig selv

En story-hunt starter med strategien, og de langsigtede målsætninger. Hvordan ser virksomhedens fremtid ud i forhold til produkter, forretningsområder, kunder, medarbejdere mv.? Når de vigtigste strategiske målsætninger er på plads, handler det om at finde historierne, der understøtter den fastlagte udvikling.

Alle kan finde historier og kommunikere dem til omverdenen. Udfordringen er at finde frem til de rigtige historier, som understøtter strategien og rammer målgruppen med troværdige og relevante budskaber.

Ved at gennemføre en story-hunt kommer vi rundt i alle krogene i organisationen og støvsuger den for historier, som kan skabe effekt hos målgruppen og understøtte strategien.

 

Kan du se skoven for bare træer?

”Det er da ikke nyt – det har vi altid gjort”. Den udmelding bliver vi ofte mødt med, når vi gennemfører en story hunt hos kunder. Lige netop sådan en udmelding synliggør på fornemmeste vis, hvorfor det kan være en fordel med friske øjne og eksterne kræfter.

Alle virksomheder har en mere eller mindre formaliseret kultur, der indebærer alt fra, hvordan forretningen drives, kunderne serviceres, og medarbejderne behandles. Alt det, der starter med at være nyt, men på et tidspunkt bliver hverdag. Når hverdagen træder ind, glemmer man, hvorfor det var særligt i første omgang.

Når vi besøger virksomheder, er alt nyt, og ingen spørgsmål er dumme. Fordi vi kommer udefra, kan vi identificere, prioritere og formulere alt det, der gør jeres virksomhed særlig.

 

Styrker den interne forankring

Alle medarbejdere har en holdning til kommunikation. Nogle mener, at historierne er for tørre, og billederne er for kedelige. Andre synes, at sproget er for kækt, eller at det altid er historier fra det samme forretningsområde. Eller måske sidder det hele lige i skabet.

Uanset om medarbejderne synes godt eller dårligt om jeres kommunikation, er der garanti for, at de har en holdning. En story-hunt giver medarbejderne en uforpligtende mulighed for at komme med input og idéer til, hvordan kommunikationen kan styrkes, mens der skabes intern forankring for fremtidige aktiviteter.

 

Historier på lager til travlheden rammer

Når en story-hunt er gennemført, har virksomheden en række historier på lager i historiebanken til fremtidig brug. Med historier på lager kan virksomheden undgå tavshed i perioder, hvor hverdagens travlhed tager over.

Historiebanken er en omkostningseffektiv og bæredygtig måde at gribe en kommunikationsindsats an. Den skaber synergieffekt, fordi den giver mulighed for systematisk genbrug af samme historie på flere forskellige kanaler.

 

Hvorfor story-hunting?

  • Får øje på de gode historier i jeres virksomhed
  • Sorterer og prioriterer historierne ud fra målgrupper, forretningsområder og geografi
  • Giver historierne form og formål
  • Skaber synergieffekt og sætter historierne i spil på flere kanaler
  • Skaber større intern forankring, når alle bliver hørt
  • Sikrer, at kommunikationen og alle historier understøtter de strategiske målsætninger
/*