Blog

Tre trin til succesfuldt bloggersamarbejde

Udklip1
1. Hvordan du finder den rigtige blog, og hvorfor det er vigtigt
Det kræver både strategi og planlægning, hvis du vil have dit brand ind i bloggerens verden og etablere et samarbejde, der skaber værdi for din virksomhed. Du kan ikke bare sende lidt mandelolie, en grensaks eller et par sneakers og forvente, at bloggeren fluks skriver om det. De fleste professionelle bloggere får mange tilbud hver dag, og de prioriterer derfor benhårdt.

Hvis du tænker, at blogs vil være en god kanal for dig, din virksomhed og dine produkter, så er det helt afgørende at finde den rigtige blogger. Det er ikke en helt nem opgave. For at etablere et samarbejde med en blog, der passer til dit produkt, skal du i gang med grundig blog-research. Finder du en blog, der er interessant, skal du kigge både på emner på bloggen, de enkelte indlæg, kommentarerne fra læserne og på forfatteren bag. Er I et godt match? Det vigtigste er, at der er sammenhæng mellem en blogger og dit brand. Prøv ikke at få en amme-blog til at skrive om ekstremsport eller madbloggeren til at skrive om gulvbelægning, maling eller shampoo. Indlægget skal indgå som en naturlig del af bloggens indhold, ellers lugter det langt væk af reklame og kommercielt indhold, og det er forbrugerne dødtrætte af.

2. Slip kontrollen
Styrken i blogs ligger i den emotionelle kontakt, der er mellem bloggeren og læserne. De fleste bloggere har et meget personligt forhold til sine læsere, der kan beskrives som et slags ven/venindeforhold. Bloggere nyder stor integritet, fordi de skriver, hvad de mener, og en læser kan stole på, at en anmeldelse er både sand og troværdig. Når en blogger siger god for et produkt, vil læserne derfor ofte være tilbøjelige til at synes det samme.

Grundlaget for relationen er læsernes tillid og bloggerens troværdighed. Denne troværdighed er afgørende, og derfor skal du acceptere, at det er bloggeren, der er eksperten. Det betyder, at du skal turde give slip, for du hverken kan eller skal kontrollere og bestemme indholdet. Som virksomhed skal du være behjælpelig med nødvendige informationer, baggrund og forretningsforståelse, men du er nødt til at lade bloggeren skabe indholdet. For indlægget skal være bloggerens og have den personlige kant, der passer til bloggen og læsernes forventninger.

3. Find vej i labyrinten og undgå fælderne
Alt det med småt (som absolut ikke skal skrives med småt på bloggen).
Du synes måske ikke rigtig, det er reklame, hvis du har sendt dit produkt til en blogger, og hun vælger at skrive om det. Men det er det! Når det kommer til online markedsføring og bloggersamarbejde, befinder mange af de juridiske aspekter sig stadig i en gråzone, men det er helt klart, at et samarbejde mellem en blogger og en virksomhed skal fremgå på bloggen.

Det er vigtigt, at du er opmærksom på denne regel, for det er dig som virksomhed, der har ansvaret for, at samarbejdet fremgår tydeligt af et indlæg. Gør det ikke det, kan du risikere at blive beskyldt – og endda dømt – for skjult reklame. Godt nok siges det, at man lærer af sine fejl, men træder du forkert i bloggerlandets minefelt af juridiske fælder, kan det blive nogle virkelig dyre lærepenge, du kommer af med.
Forbrugerombudsmanden har lavet en vejledning, der skal hjælpe bloggere og virksomheder. Den kan du læse her.

Overvejer du at bruge bloggere i din markedsføringsstrategi, kan du bruge disse råd til at komme godt fra start. Har du spørgsmål, eller brug for hjælp, så kontakt Laura Sundtoft, der kan hjælpe dig med at etablere et værdifuldt bloggersamarbejde.

 

Følg os

Adresse

Kragelund Kommunikation A/S
Østergade 4, 3. Sal
8000 Aarhus C
Tlf: +45 8788 2030
E-mail:

Vi er medlem af

IPRN Kragelund KommunikationPublic relation branchen Kragelund Kommunikation
Erhverv Aarhus Kragelund KommunikationDansk Erhverv Kragelund Kommunikation