Blog

Er sociale medier og PR et ”enten eller”?

Kanalforvirringen er stor, og mange er usikre på, hvordan man prioriterer mellem de mange muligheder. Mangler du også indspark til eller et overblik over det stadigt mere komplekse landskab af kanaler, så guider vi dig her.

Indtoget af de sociale medier sætter for alvor sit præg på den traditionelle PR-tankegang. Hos Kragelund oplever vi, at det komplekse medielandskab optager mange af vores kunder.

Tvivlen kan ofte gå på, hvorvidt sociale medier og PR er et ”enten eller”. Kanalforvirringen er hos både vores kunder og internt i branchen en varm kartoffel, for hvornår spiller de sammen, og hvornår er det to adskilte discipliner?

Et strategisk valg
Print-medier, video, TV, bloggere, Facebook og så videre. Hver kanal har forskellige formål, som kræver et velovervejet, strategisk valg for at få mest ud af marketingbudgettet. Kampagnens budskaber, vinkling, målgrupper, kanaler og timing bør spille sammen.

Og når vi snakker budget, så kan de mange kanaler igen skabe forvirring, da de økonomiske aspekter ikke altid er helt til at gennemskue. Nogle løsninger kræver en fast pris, mens andre er baseret på antal visninger eller salg. Sociale medier er for længst også blevet en kommerciel affære, der fortsat kræver en større plads i kampagnebudgettet. Det er endnu et argument for at træffe et velovervejet til- og fravalg af kanaler.

Brug kanalernes synergi
Mens sociale medier kan folde vinklerne ud og nuancere dem, kan PR skabe synlighed og oplevelser, der gør indtryk på målgruppen. Kombineres de sociale medier og øvrige PR-indsatser optimalt, kan man opnå fantastiske synergieffekter.

Historierne kommer bredere ud ved at blive fortalt på tværs af kanaler, og med et skarpt skåret budskab skaber kommunikationen troværdighed og rammer forbrugerne flere gange, der hvor de er. Og det er hér, vi får forbrugeren til at handle. Sociale medier og PR er derfor ikke et ”enten eller” men et ”både og”.

Tre gode råd til at sikre synergien på tværs af kanalerne:

  1. Prioritér og kend dine målgrupper
    Overvej nøje hvilke målgrupper du vil i kontant med via de forskellige kanaler. Når du vil sammensmelte dine PR-aktiviteter med de sociale medier, er det vigtigt at tænke over, om indholdet er delbart, og om det skaber engagement hos målgruppen. Effekt handler nemlig ikke kun om antal likes og følgere!
  2. Planlæg og overvej timingen
    Udarbejd en klar plan for aktiviteterne på de sociale medier, som følger de øvrige PR-indsatser, og sørg for at dykke ned i historien fra flere interessante vinkler. Overvej hvordan timingen bør synkroniseres eller udvides, når du anvender de forskellige kanaler. Det er muligt at forlænge historiens nyhedsværdi ved at udarbejde budskaberne som små godbidder, der eksempelvis lægges op over en periode på Facebook.
  3. Justér budskaber og vinkler
    Et skarpt skåret budskab kan anvendes bredt på flere kanaler for at skabe en konsistent kommunikation. Men budskabet kræver ofte en justering, for at sikre den størst mulige relevans og værdiskabelse.

Mangler du flere indspark til at tage de rette strategiske valg af kanaler til din marketingindsats, eller vil du vide mere om sociale medier og PR, så kontakt vores digitale rådgiver

Følg os

Adresse

Kragelund Kommunikation A/S
Østergade 4, 3. Sal
8000 Aarhus C
Tlf: +45 8788 2030
E-mail:

Vi er medlem af

IPRN Kragelund KommunikationPublic relation branchen Kragelund Kommunikation
Erhverv Aarhus Kragelund KommunikationDansk Erhverv Kragelund Kommunikation