Blog

Skab værdi for dine influencers

”Influencers” er uden tvivl et uundgåeligt buzzword, når man snakker PR- og markedsføring. Et autentisk, troværdigt og ofte professionelt talerør, der rammer ens målgruppe i hjertekuglen. Men hvor starter man, og hvordan sikrer man et godt samarbejde og en god kampagne? Få gode råd til at komme i gang med din influencer-strategi.

Influencer marketing - Kragelund Kommunikation

Mange er i tvivl om, hvordan man som virksomhed samarbejder med influencers og hvor tydelig man skal være. Hvor starter man, hvem skal man kontakte? Mængden af influencers er enorm, og det kan derfor være et komplekst landskab at navigere i.

Kend til ”spillereglerne”
Influencers, eller bloggere, vloggere og så videre er for længst blevet dygtige spillere på tværs af diverse platforme. De har deres egen blog eller YouTube kanal, som typisk er ”grundstenen” i den kommunikation, der spreder sig på egne og samarbejdspartneres sociale medier og ud til deres fanskare. Langt de fleste influencers er blevet professionaliseret via et stadigt voksende og mere komplekst landskab af bloggernetværks. Netværks som er opstået i takt med, at antallet af influencers er eksploderet.

Særligt vloggers og de unge YouTubere stormer frem. Det er for generationerne før dem ofte en helt ukendt verden, hvor særlige spilleregler og trends gælder i interaktionen mellem YouTuberen, brands og følgere. Virksomheder og brands herhjemme har så småt også fået øjnene op for, at YouTuberne kan fungere som et autentisk talerør direkte ind til målgruppen.

De dygtige influencers ved, hvad der trigger deres følgere og kender dem rigtig godt. De er ofte kritiske overfor, hvad der skal på deres kanaler, hvilket er ganske forståeligt, da det jo er deres personlige brand, der er på spil. Skal du samarbejde med de dygtige influencers, bør du derfor gøre dit forarbejde, inden du tager kontakt til enten en blogger, YouTuber eller et bloggernetværk.

Hav forarbejdet i orden
Man bør sætte sig grundigt ind i influencerens univers og dets følgere for at sikre, at dét virksomheden har at byde ind med, rent faktisk kan skabe værdi og få en effekt. Der er en række spørgsmål, man som virksomhed kan stille sig selv forud for et samarbejde:

Hvad er influencerens ekspertise? Hvad interesserer han/hun sig for? Hvordan er influencerens og følgerens medieadfærd, og er der nogle tendenser i deres interaktion med hinanden? Hvor gamle er målgruppen, og hvordan er deres beslutningsproces?

Hvor ”berømte” er influenceren, og hvordan bør du derfor træde ind i deres verden? Desuden er der hele det økonomiske aspekt, som også har stor betydning for, hvorvidt man får et samarbejde op at køre eller ej.

Der er således mange faktorer, der er afgørende for, om du kommer godt fra start, og hvor succesfuld kampagnen bliver.

Vores gode råd til et succesfuldt samarbejde er derfor:

  • Research forud for kontakt
    Research på forholdet mellem influenceren og følgerne samt deres medieadfærd.
  • Byd ind med et relevant emne
    Find ud af hvordan virksomheden kan facilitere influenceren med et interessant emne eller indlæg, som er værdifuldt for både influenten selv og deres følgere.
  • Segmentering er vigtigt
    Gå ikke kun efter de helt store influencers. Ofte har en mindre eller en ”niche” influencer en god effekt, da de har en loyal fanskare. Segmenteringen skal være på plads.
  • Afsæt et budget
    Overvej det økonomiske aspekt og forvent at afsætte et budget til influenten og produkter.
  • Forventningsafstemning
    Sørg for at have en kontrakt på skrift, så der ikke opstår nogle misforståelse, og så man sikrer, at lovgivningen overholdes og forventningsafstemningen er 100% på plads.
  • Synergi og klare mål
    Tænk indsatsen ind som en del af øvrige PR- og marketingindsatser for at skabe synligheden overfor forbrugerne på tværs af online og offline kanaler. Det indebærer også, at der sættes nogle klare mål forud for kampagnen.

Hos Kragelund Kommunikation anser vi en lang række influencers på lige fod med journalisterne. De lever ofte af deres hobby og personlige brand, og de gør det godt. Det fordrer derfor, at man som virksomhed samarbejder på samme vilkår som med journalister.

Har du brug for en hjælpende hånd til at skabe værdi for dine influencers, er du velkommen til at kontakte os.

 

Danmarks største influencers 2017

 

 

Følg os

Adresse

Kragelund Kommunikation A/S
Østergade 4, 3. Sal
8000 Aarhus C
Tlf: +45 8788 2030
E-mail:

Vi er medlem af

IPRN Kragelund KommunikationPublic relation branchen Kragelund Kommunikation
Erhverv Aarhus Kragelund KommunikationDansk Erhverv Kragelund Kommunikation