Blog

Det der radio, er det ikke lidt gammeldags?

Radio NBDagene, hvor radioen kunne samle hele landet om skrattende nyheder og nervepirrende radiodrama, er fortid. Men den gamle superstjerne er ikke forsvundet i havet af medier – tværtimod. For første gang siden radiolytningen begyndte at dykke i 1990’erne, er den tid, vi bruger på radioen, begyndt at stige. Og det er de kommercielle radiokanaler, der oplever fremgang. Derfor har radioen i høj grad stadig sin berettigelse – også når det kommer til markedsføring. Selvom radio er blevet forsøgt fejet til siden som en gammel, støvet form for markedsføring, så er sandheden, at radioannoncering er effektivt for mange virksomheder.

Still going strong
I Danmark hører over 92 procent af befolkningen radio ugentligt, og den lille afspiller er en helt integreret del af hverdagens rutiner. Den er tændt, mens opvasken klares, den er en trofast følgesvend til morgenens første kop kaffe, underholdning igennem morgentrafikken og fast lydtapet i en lang række af landets butikker.

Lytterne ”zapper” ikke væk fra radioreklamerne, som mange tv-seere gør, når reklameblokken toner frem. Og der er næppe nogen, der drejer om på hælen og løber ud af en butik, når reklamejinglen lyder. Radiospots er derfor et godt værktøj til at nå nuværende og potentielle kunder i dagens fragmenterede medielandskab.

Vejen til det gode radiospot
Der er gode spots, og så er der dårlige spots. Men hvad gør det gode spot godt?  Her er tre trin til, hvordan du kommer i gang med at sammensætte et spot, der får lytterne til at spidse ører.

  1. Vær klar i mælet
    Via radioen har du et personligt og direkte talerør til dine nuværende og potentielle kunder. Men 20-30 sekunder og en lydside er alt, du har til at få dit budskab ud. Det er derfor afgørende, at dit budskab er skarpt og står klokkeklart. Vid, hvad du vil sige og forsøg ikke at presse for meget ind i et enkelt spot, for lytteren skal forstå dit budskab første gang, han hører det. Afkodningen af spottet må ikke kræve for meget koncentration, for radioen er sjældent det, der optager lytteren fuldstændig. 
  1. Undgå “den mundtlige tilbudsavis”
    Radiospots bruges overordnet til to ting: at opbygge kendskab til et brand og til at udløse salg. Derfor falder mange i fælden med at lade radiospots fungere som en mundtlig tilbudsavis. Det er hverken særlig kreativt eller underholdende. Hermed ikke sagt, at det aldrig virker, for det kan være effektivt hos de lyttere, der er på vej til at foretage dagens indkøb.
    Naturligvis har du brug for et speak, der fanger opmærksomheden hos de købeklare kunder. Men for alle dem, der ikke er i købemodus, når de hører spottet, fungerer reklamen som branding af din virksomhed. Og branding af din virksomhed kræver et spot, der kan mere end at slynge supertilbud ud i æteren. 
  1. Lad det handle om kunderne – ikke om dig
    At holde en lang tale om dig selv, dit produkt eller om, at du har noget, du gerne vil sælge, er uinteressant for lytterne. Sådan et spot glider stille ind ad det ene øre og ud ad det andet. Lytterne vil vide, hvordan dit produkt kan gøre deres liv bedre – ikke bare, at du sælger det. Derfor skal du lægge vægt på kundefordelene. Her er det vigtigt, at du er konkret. Undgå klichéer som ”super service” og ”skarpe priser”, der får folk til at lukke af. Med tusindvis af budskaber, der rammer os dagligt, er vi blevet gode til at frasortere.Hvad har du af styrker, der har betydning for en kunde i købsøjeblikket? Det, vi lægger mærke til, er budskaber, der ikke er som alle andre.  Et budskab, der er anderledes og samtidig relevant. Dét får lytterne til at spidse ører.

Nysgerrig?
Kontakt , der kan styre din radioannoncering sikkert i mål.

Et par historier fra radio-projektlederens bord

10301123 - studio mixer and headphonesHvordan udtaler man Gillette?
Det er ikke altid let at få tungen til at lave den rette krølle, så ordene udtales helt skarpt. Og slet ikke, når der ikke er enighed om, hvad der er den rigtige udtale. Skal Gillette udtales med et hård G som i gilde, eller er det den bløde variant Sjillette? Spørgsmål som dette lander tit på vores projektleders bord, og hun må træffe den endelige afgørelse om udtalen. Til tider med hjælp fra producenten af produktet.

Hvordan lyder dit brand?
Der skal speak til et radiospot, og et harmonisk spot kræver den rigtige stemme. For selv med godt indhold, kan hele radiospottet falde til jorden, hvis speaken ikke bliver leveret troværdigt. Men hvordan lyder dit brand? Skal det være en mand, en kvinde eller et barn? Er stemmen lys eller dyb? Vi er igennem mange testspots med forskellig speak, for at finde den helt rigtige kandidat, der får lytterne til at slå ørene ud.

Følg os

Adresse

Kragelund Kommunikation A/S
Østergade 4, 3. Sal
8000 Aarhus C
Tlf: +45 8788 2030
E-mail:

Vi er medlem af

IPRN Kragelund KommunikationPublic relation branchen Kragelund Kommunikation
Erhverv Aarhus Kragelund KommunikationDansk Erhverv Kragelund Kommunikation