Blog

Om minefelter og affald – meget mere end en strategi

ava
”Der er ingen grund til at sortere affald, det hele bliver alligevel bare blandet sammen igen”. I Aarhus er emnet affaldssortering fyldt med kritiske røster og negative associationer fra tidligere ordninger og, fortjent eller ej, så er det sådan, landet ligger. Derfor stod AffaldVarme over for en stor opgave, da Byrådet i august vedtog, at tiden nu er moden til en storstilet indsats med en ny affaldsplan og øget kildesortering i Aarhus Kommune. For hvordan skaber man opbakning blandt borgere og erhvervsliv i en kommune, hvor affaldssortering har et virkelig dårligt ry? Vi har hjulpet AffaldVarme med at skabe grundlaget for en kommunikativ indsats, der understøtter realiseringen af den ambitiøse affaldsplan.

Køreklar strategi
Med afsæt i et omfattende analysearbejde, workshops og interviews har vi skabt grundlaget for omsætningen af AffaldVarmes 2015-2018 mål til en strategi med prioritering af kernebudskaber, kanaler og målgrupper. Implementering af kommunikationsstrategien blev tænkt ind samtidig med strategiudvikling og strategiproces for at sikre, at planen er håndgribelig og klar til brug fra dag ét.

Strategien skaber en klar rød tråd og giver et stærkt udgangspunkt for at holde kommunikationen på rette spor og en handlingsplan at køre efter. Naturligvis med øje for forhistorien og de bump på vejen, den afstedkommer.

Lærebogen må blive på hylden
Ved samarbejdets begyndelse er der ikke andet end en forhistorie og en beslutning om, at noget skal i gang. Det er ikke besluttet hvad, hvor og hvornår. Det betyder, at der skal skabes en kommunikationsstrategi til et projekt, der ikke er klart. Fra starten var det klart, at dette ville blive en kompleks proces, hvor der skal tænkes meget mere end strategi og marketing.

Det handler om at finde ind, før man kan finde ud
Vi skulle ind til kernen først. En afgørende opgave var at skabe grundlaget for en stærk intern forankring af kommunikationsstrategien. Det kræver et stort forarbejde og en omfattende indsats for at skabe forståelse og fællesskabsfølelse mellem en række interessenter. Derfor blev en lang række personer fra fagfolk til direktion og kommunikationsmedarbejdere involveret i processen. Målet var en samlet forståelse, så strategien ikke blot er ”noget vi har”, men ”noget vi gør”.

De første kommunikationskugler er nu blevet støbt og er klar til at blive rullet af sted.

Har du brug for en klar strategi så kontakt , der kan hjælpe dig godt på vej.

Tags: , , , ,

Følg os

Adresse

Kragelund Kommunikation A/S
Østergade 4, 3. Sal
8000 Aarhus C
Tlf: +45 8788 2030
E-mail:

Vi er medlem af

IPRN Kragelund KommunikationPublic relation branchen Kragelund Kommunikation
Erhverv Aarhus Kragelund KommunikationDansk Erhverv Kragelund Kommunikation