Blog

Skab værdi med en god grundfortælling

Flere virksomheder begynder at få øjnene op for styrken i en grundfortælling. Men mange ender med et tørt og beskrivende dokument, der alligevel aldrig bliver brugt. Her guider vi dig til den gode grundfortælling, der skaber øjeblikkelig værdi.

Kernefortælling, grundfortælling, strategisk narrativ, coporate storytelling etc. Titlerne er mange, og udbuddet af kurser og foredrag om emnet efterhånden ligeså. Hos Kragelund Kommunikation oplever vi stadig flere henvendelser fra virksomheder, der ønsker at arbejde med grundfortællingen. Men hvad er en grundfortælling egentlig?

En god grundfortælling har et strategisk afsæt. Det betyder, at den tager udgangspunkt i virksomhedens forretningsstrategi og mål. Den beskriver værdier, ydelser, markeds- og styrkeposition over for udvalgte målgrupper. Men den er hverken et akademisk strategidokument eller tomme floskler, der hives frem ved festlige lejligheder.

Budskaber og byggeklodser
En god grundfortælling er konstrueret som en række byggeklodser. Det er enkeltstående budskaber, formuleret skarpt og præcist, så de er operationelt anvendelige i markedsføringen. Det betyder, at virksomheden, alt efter behov, kan ”plukke” de enkelte budskaber direkte fra grundfortællingen og anvende dem på tværs af kanaler.

Det sikrer en nem arbejdsgang for alle, som kommunikerer i det daglige, og fælles fodslag omkring sprog og budskaber. Uanset om det er på hjemmesiden, i nyhedsbrevet, præsentationsfolderen, salgsmaterialet, på Facebook eller i personalebladet. Den gode grundfortælling er altså markedsberedt. Klar til brug både internt og eksternt.

Med et godt forarbejde og en inddragende proces kan grundfortællingen blive et vigtigt budskabsmæssigt styrringsværktøj, der skaber værdi for organisationen lang tid frem over.

Senest har Kragelund Kommunikation udarbejdet grundfortællinger for:

  • Securitas (international sikkerhedsorganisation)
  • Nybolig Erhverv (erhvervsmæglerkæde)
  • Swarco (global teknologikoncern)
  • CeresByen (nyt bydelsprojekt i Aarhus)
  • WAWCAS International (nepalesisk græsrodsorganisation)
  • Ungdomsbo Esbjerg (udsat boligforening)
  • Suma Care (nystartet velfærdsteknologisk virksomhed)
  • BoardWise (nystartet survey-virksomhed)

Kontakt, hvis du vil vide mere om, hvordan en grundfortælling kan skabe værdi for din virksomhed.

Få vores gratis nyhedsbrev, der rummer nyheder, inspiration og viden fra os og vores kunder.

Følg os

Adresse

Kragelund Kommunikation A/S
Østergade 4, 3. Sal
8000 Aarhus C
Tlf: +45 8788 2030
E-mail:

Vi er medlem af

IPRN Kragelund KommunikationPublic relation branchen Kragelund Kommunikation
Erhverv Aarhus Kragelund KommunikationDansk Erhverv Kragelund Kommunikation