For mange virksomheder er det uundgåeligt at kommunikere med deres målgrupper via de sociale medier. Men hvordan kommer du godt i gang med din indsats? Undgå det lette quickfix og find ud af, hvordan du arbejder (mere) struktureret med sociale medier og opnår bedre resultater.

Sociale medier er efterhånden en markedsføringskanal, som virksomhederne ikke kan komme udenom. Dog er strategien og målene for brugen af medierne ikke altid klarlagt, inden profilerne er oprettet og kampagnerne sat i gang.

Uden en plan bliver indsatsen ineffektivt, og risikoen er, at man efter en entusiastisk opstart, helt dropper at være tilstede på de sociale medier, fordi resultaterne udebliver. Og det er ærgerligt, for bruger man medierne rigtigt, kan det netop være et effektivt og værdifuldt for virksomheden og kunderne.

Lav en strateSociale Medier Kragelund Kommunikationgi og definér dine mål
Step et er strategien bag. Hvad er formålet med tilstedeværelsen på de sociale medier? Hvilken målgruppe ønsker du at ramme, og hvilke mål er der med indsatsen? Ønsker du at komme i direkte dialog med dine følgere, øge omsætningen, underholde, rykke en holdning, nå nye kunder eller skabe leads til hjemmesiden? Når du har defineret dine mål, er det meget lettere at måle effekten af din indsats.

Desuden bør du altid indtænke et budget til annoncering, da de sociale medier for længst er blevet en kommerciel legeplads, som fortsat kræver en større plads i marketingbudgettet. Det gælder både Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, LinkedIn og blogs, som alle har annonceringsfunktioner. Du opnår desuden en lang række muligheder med segmentering og optimeringsmål, som du bør overveje før du sætter i gang.

Når de strategiske målsætninger er defineret og nedskrevet, er det ikke meningen, at dokumentet skal stå og samle støv på reolen. Strategien er fundamentet for den fælles forståelse, der er omkring arbejdet med sociale medier, ligesom det er afsættet for selve eksekveringen og den videre udvikling af indsatsen. Den skal med andre ord ud at arbejde.

Så skal vi da bare poste løs?
Ja, så handler det bare om at poste, kunne man tro. Men planlægning og indholdsproduktion er to vigtige skridt for at sikre kvaliteten, så dine posts ikke drukner. Husk, at du er oppe imod vennernes seneste feriebilleder, scanningsbillederne af den kommende lille ny, svigermors nye hundehvalp og et hav af konkurrenter og brands, der alle kæmper om pladsen på din målgruppes newsfeed.

Når planlægningen og en redaktionsplan, eller content calendar, som mange kalder det, er på plads, bør du tænke distribution og eksekvering. Skal indholdet synkroniseres med andre marketingindsatser eller kan indholdet bruges på øvrige kanaler?

Skab værdi for dine følgere
Med disse overvejelser bag dig, kan du arbejde med at få flere følgere og skabe værdi for dem med relevant indhold. Blandt andet med god storytelling, inspirerende billeder og tekst omkring din virksomhed, jeres produkter og services. Giv dine følgere tips og trick, der kan lette deres hverdag og give dem værdi. Vis, hvor nemt det er at være kunde hos dig, så dine følgere rent faktisk bliver kunder.

Husk at gå i dialog med dine følgere ved at svare på spørgsmål, kommentarer og beskeder, som kan være med til at skabe loyalitet og større opmærksomhed omkring din virksomhed.

Intet gratis quickfix
Sidst men ikke mindst handler det om at måle på indsatsen, hvilket de sociale medier typisk giver nogle gode værktøjer til. Det kan give interessante indsigter omkring følgerne, som kan anvendes i det fremtidige marketingarbejde. Men de sociale medier ændrer sig konstant og det tvinger os til at følge med i, hvad der rører sig for at få det bedste ud af medierne. Det kræver altså omtanke, inden man går i gang, og det kræver, at man er vedholdende. For man får ikke længere det gratis quickfix, mange går og drømmer om.

Hos Kragelund kan vi hjælpe dig på vej mod en mere struktureret tilgang til din SoMe-indsats.

/*