Blog

E-mail marketing rimer på forbrugeradfærd

E-mail marketing rimer på forbrugeradfærd

Kampen om opmærksomheden i forbrugerens digitale postkasse er benhård. Artikler med undersøgelser, fakta og data kan give en genvej til viden om, hvornår på ugen og i hvilket tidsrum, det er bedst at sende dit nyhedsbrev ud. Men for at ramme plet bør du først og fremmest tage udgangspunkt i dit produkt, din branche og målgruppens adfærd.

E-mail marketing er en velbrugt disciplin for de fleste virksomheder. Kommunikationen kommer direkte i din målgruppes indbakke, og du kan skræddersy dine budskaber fra A til Z. Vil du sælge produkter, dele ny viden, nyheder, fundraise eller yde god service på anden vis, så er e-mailen stadig et yderst relevant og anvendt medie. Men kampen om høje åbnings- og klikrater er hård. Også selvom vi faktisk tjekker mobilen mellem 110-150 gange om dagen.*

Man kan derfor fristes til at ty til undersøgelser og data fra e-mail marketing udbydere og -guruer for at blive klogere på, hvornår det er mest fordelagtigt at sende nyhedsbrevet ud.

Men passer de data nu også på netop din målgruppe, din branche og dit produkt? Eller rammer dit produkt en nicheforbruger? Er der bestemte tendenser inden for netop din branche, du bør tage højde for?

E-mail marketing rimer på forbrugeradfærdRam forbrugeren i det rette øjeblik
Frem for at sværge til de store amerikanske datasæt handler det om at sætte sig i forbrugerens sted. Sender du dit nyhedsbrev til børnefamilier med små børn, nærlæser de formentlig ikke din e-mail i “ulvetimen”, eller når klokken siger puttetid, mens studerende formentlig heller ikke åbner din e-mail i happy hour en fredag. Det handler om at ramme forbrugeren i dét, Google populært kalder “micro moments”.

Egne datasæt er naturligvis også et vigtigt udgangspunkt for at sætte sig i forbrugerens sted. Det kan være data fra dit e-mail CRM system, dine sociale medier, data om dit website, fra kundeservice og andre interne kilder, hvor man kan få belyst forbrugerens adfærd:

Hvornår er de online? Hvilke sider besøger de, og hvor længe læser de indholdet på hjemmesiden? Hvilket indhold læser de? Hvad er bounce raten, og hvilket indhold genererer mange versus færrest kliks? Denne viden er input til at justere netop din e-mail marketing-strategi, så du rammer målgruppen.

Sælger du nicheprodukter, som indkøbes af eksperter, eller snakker vi om højvolumen produkter såsom modetøj? Dine produkter eller ydelser er naturligvis afgørende for, hvordan strategien sammensættes og eksekveres.

Skarpt indhold vinder
Har du ovenstående på plads, er du nået rigtig langt, men hvis indholdet i din e-mail ikke er skarpt, risikerer du, at det gode forarbejde er spildt. En redaktionel tilgang til tekster og indhold i e-mailen er helt afgørende for, at du skaber værdi for forbrugeren og en forskel for din forretning.

Har du brug for sparring omkring din e-mail marketing-strategi og dit indhold, er du velkommen til at kontakte os.

 

*Kilde: Pej Gruppen 2017

Følg os

Adresse

Kragelund Kommunikation A/S
Østergade 4, 3. Sal
8000 Aarhus C
Tlf: +45 8788 2030
E-mail:

Vi er medlem af

IPRN Kragelund KommunikationPublic relation branchen Kragelund Kommunikation
Erhverv Aarhus Kragelund KommunikationDansk Erhverv Kragelund Kommunikation