Abena_case

Survey giver unik indsigt om kunder

”Spørg, og du skal få svar.” Sådan lyder en gammel talemåde, som mange virksomheder tilsyneladende har glemt alt om, når de baserer vigtige, strategiske beslutninger på gætværk og formodninger om målgruppen.

Hos Kragelund Kommunikation mener vi, at man skal erstatte tro med viden. Og det synspunkt er vi heldigvis ikke ene om. Hos den familieejede produktions- og handelsvirksomhed Abena træffer man ikke beslutninger på baggrund af formodninger, men derimod på et velbelyst grundlag af fakta.

I forbindelse med lanceringen af en ny produktlinje ønskede Abena indgående indsigt i målgruppens holdninger og handlinger, og derfor hjalp vi Abena med at udarbejde en skarpskåret online survey.

 

4.000 svar med værdifuld indsigt

Abena har salg til flere end 60 forskellige lande og en omsætning på mere end fire milliarder kroner. En sådan position opnår man ikke ved at overlade vigtige beslutninger til gætværk og tilfældigheder. Virksomheden forstår, hvor afgørende indsigt i målgrupper er på tværs af markeder og landegrænser.

Til lanceringen af den nye produktlinje ønskede Abena en afdækning af målgruppens holdninger og købsmønstre på de udvalgte testmarkeder Danmark, England, Holland og Slovenien.

I samarbejde med det interne hold i Abena udarbejdede vi en omfattende online survey, der afdækkede alle relevante spørgsmål i forhold til målgruppen. Resultatet af surveyen var 4.000 besvarelser med værdifuld indsigt i målgruppens ønsker, holdninger og præferencer, som vi analyserede for at finde frem til de vigtigste hovedkonklusioner.

 

Et nyt community af potentielle kunder

Af de 4.000 respondenter, der gennemførte undersøgelsen, svarede 2.000, at de gerne fremover vil kontaktes af Abena. Undersøgelsen har dermed været medvirkende til de første trin i skabelsen af et community af potentielle kunder, som allerede inden produktlancering har et indgående kendskab til produktet og Abena.

 

Fra indsigt til udbytte            

Indsigten fra surveyen blev grundlaget for udarbejdelsen af en markedsberedt grundfortælling, der fastlægger budskaber for den nye produktlinje. Derved bygger grundfortællingen bro mellem Abenas produkter og de egenskaber og faktorer, som målgruppen lægger vægt på i købsbeslutningen. En grundfortælling, som bliver grundlaget for markedsføringen af den nye produktlinje.

Kragelund Kommunikation har varetaget processen med research, analysearbejde, grundfortælling og kommunikativ strategi. Derfor blev samtlige aktiviteter i processen tilrettelagt på en måde, hvor den kommunikative anvendelse blev tænkt ind fra start.

Vil du have større indsigt i jeres målgruppe? Skriv til Mathias for en uforpligtende dialog.

 

Følg os

Vi er medlem af

IPRN Kragelund KommunikationKreativitet & Kommunikation Kragelund Kommunikation
Erhverv Aarhus Kragelund KommunikationDansk Erhverv Kragelund Kommunikation

Persondatapolitik

Vil du vide mere om, hvordan vi behandler indsamlede oplysninger?

Read more